Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumin kelloasetusten muokkaus | Ahvenisto 30.8.2014
 

Optimoiautosi.fi
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ?-ljynvaihto  (Luettu 16956 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Terou
Varikkotyttö
*
Poissa Poissa

Viestejä: 4


Profiili
« : Elokuu 03, 2011, 01:41:04 »

Hei

Omistan Mk2 2011 vuosimallia olevan rs fabian ja kiinnostaisi tietää missä vaiheessa olette itse vaihtanut tehdasöljyjä toiseen.
Autolla on nyt ajeltu 3000 km. Katselin tuossa että joillakin se öljynvaihto on mennyt itsestään kun on tarvinut lisäillä jo täyden verran lisää, mutta
itselläni ei juurikaan ole kuluttanut reippaasta polkemisesta huolimatta.

Lisätään vielä kuva autosta koristeeksi

tallennettu
Litti
Mekaanikko
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 234


Profiili
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2011, 02:54:32 »


Tervetuloa linjoille Terou!

Itse vaihdoin öljyt ja suodattimen noin 10200 km:n ajon jälkeen.

Lisää kokemuksia öljynkulutuksesta:

http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=1292.0

- Litti
tallennettu

Citigo 75 Dynamic
khvb007
Varikkotyttö
*
Poissa Poissa

Viestejä: 1


Profiili
« Vastaus #2 : Syyskuu 27, 2012, 10:45:35 »

Terve!
Olen rs:n omistaja toukokuusta 2012 lähtien. Mulla on tämä öljynkulutus kanssa tuttua hommaa.Kuluttaa tällä hetkellä noin 0,5/1000km.
Nyt olen ajanut noin 8000km ja neljä litraa mennyt.Mulla on koneessa alusta asti ollut Castrolin 5W/30 ja huomasin että vw luokitus tästä öljystä 0n 504-00.Tämä öljy on tarkoitettu kaikkiin Tsi koneisiin PAITSI 1,4 132kw.Ohjekirjani sanoo että rs:n bensakoneeseen pitää
olla vw:n öljyluokitus 502-00. Tämä öljy on 5w/40,elikkä vähän paksumpaa.Nyt sitten Castrolilla ei ole maahantuojan mukaan longlife 5W/40 joka sopii rs:n koneeseen(niitten 5W/40 on pesevää sorttia joka on tarkoitettu BMW),Joten siirryn Shellin ultra helixiin,ja niitten 5W/40 on
luokitettu vw standardin mukaan 502-00.Saa nähdä rupeeko öljynkulutus pienenee.Mahtaisikohan jollakin olla kokemuksia vastaavasta.
Ps.Siirryn samalla vaihtamaan öljyt 15000 välein. tuo longlife on ihan perseestä että öljy kestäisi ja voitelisi 30000km,Hah,Hah.Kellu!
tallennettu
samppä
Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2012, 02:01:33 »

25000 tais olla mittarissa kun auto alko ilmottelee et huoltoon pitäis päästä. ite meen kyllä ihan ton longlife ohjelman mukaan.
tallennettu
Vessu
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2012, 04:34:16 »

Longlife öljyillä mennään tosin vaihdetaan 15000km välein.
?-ljy on senverran halvempaa kuin kosahtanut jakopää Grin
tallennettu
Magilla
Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2012, 06:59:52 »

Jokainen steppaa tyylillään näköjään  Grin   Pidän itsepintaisesti kiinni siitä että ajan eri öljyillä talvella ja kesällä joten vaihdan öljyt kaksi kertaa vuodessa noin 7.500 km välein. ?-ljyt, suodatin ja vaihtotyö kun maksaa noin samanverran kuin runsaat 50 litraa bensaa eli alle satkun ja operaatio kestää varttitunnin niin en lähde pihistelemään ainakaan öljyissä. Ajakoon sitten muut mun jäteöljyllä  Grin
Mitä Shellin öljyyn tulee(, ja se mainittiin jossain muussa viestiketjussa) niin ainakin Helixit vaahdottaa aivan helvetisti, ja se on ihan kokemusperäistä. Jos sitten vaahto leviää huohottimeen ja jäätyy pakkasella on viisaampien selvitettävä jos haluaa.
tallennettu
salama
Apukuski
***
Poissa Poissa

Viestejä: 340

Fabia vRS Combi vm-11


Profiili
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2012, 07:49:13 »

25000 tais olla mittarissa kun auto alko ilmottelee et huoltoon pitäis päästä. ite meen kyllä ihan ton longlife ohjelman mukaan.

Aika erikoista tuo ilmoitus, noilla kilometreillä. Ei mulla ilmoitellut mitään, mut oli pakko vaihtaa ennen loma reissuja. Mutta muuten vaihtoihin: kyllä se on vaan joka pojan rassaamista. Ei mitään yhteyttä jakopään ongelmiin. niitä ei näissä tule.... Kun auton kokonais kesto ikä on korkeintaan 200 tkm. Nyt joku suuttuu, mun kommenteista. Ahvenistolle voitte tulla komentoimaan mulle..,  tai vaikka lastutuksesta. Kun kerran autossa ehkä sellainen on!
tallennettu
Vessu
Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2012, 04:19:41 »

Kuten sanottu,kukin tavallaan ei tässä herneitä venttiiliin pidä kenenkään vetää Wink
Tosiasiassa VW on mokannut tuon jakopää konstruktion.
http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html

Seuraavan sukupolven TSI koneet on taas jakohihnalla joka kertoo aika paljon.
Ideani tuossa usein tapahtuvassa öljynvaihdossa on maksimoida tuon onnettoman rakenteen kestoikä.

Vessu
tallennettu
Magilla
Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2012, 07:46:31 »

Olen kuullut ihan samaa asiaa jakoketjusta muualtakin. Käsittääkseni ainakin raskaalla jalalla pitkään poljetusta kikkareesta jakoketju venyy käytössä  Shocked
Saksankielen taito ei riitä ihan ymmärtämään linkin tarkkaa sisältöä, mutta herää kysymys jos palikat on nykyään tehty paremmista materiaaleista ja jos kannattaa vaihtaa uudet osat jakopäähän? Kyseessä on varmaankin kalliimpi operaatio kuin jakohihnan vaihto roippeineen, mutta jos ketjujakopää kestää 40.000-70.000 kilsaa niin harva kai pitää Fabiansa 200.000 kilsaan asti tai yli Huh?
Mikä sitten onkaan oman autoni jakopään kestävyys niin ainakaan öljynvaihdoista se ei jää kiinni.
tallennettu
Vessu
Vieras
« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2012, 08:26:13 »

Olen kuullut ihan samaa asiaa jakoketjusta muualtakin. Käsittääkseni ainakin raskaalla jalalla pitkään poljetusta kikkareesta jakoketju venyy käytössä  Shocked
Saksankielen taito ei riitä ihan ymmärtämään linkin tarkkaa sisältöä, mutta herää kysymys jos palikat on nykyään tehty paremmista materiaaleista ja jos kannattaa vaihtaa uudet osat jakopäähän? Kyseessä on varmaankin kalliimpi operaatio kuin jakohihnan vaihto roippeineen, mutta jos ketjujakopää kestää 40.000-70.000 kilsaa niin harva kai pitää Fabiansa 200.000 kilsaan asti tai yli Huh?
Mikä sitten onkaan oman autoni jakopään kestävyys niin ainakaan öljynvaihdoista se ei jää kiinni.
Virallinen selvitys oli VW:n puolelta: alihankkijan moka joka oli käyttänyt kulunutta työkalua jakoketjun valmistusvaiheessa.

Fakta:
Yksirivinen ketju (lue halvin mahdollinen),öljynpaineella toimiva ketjunkiristys,LongLife öljy pitkällä huoltovälillä=
Kylmäkäynnistyksen yhteydessä öljynpaine ei nouse riittävästi,kiristin ei ehdi mukaan->Nokka-akselin säätöyksikkö säätää
pienen toleranssin ei riitävästi, jako hyppää->moottorivaurio joka voi olla pieni tai sitten suuri.

Ihan sama ongelma löytyy Mercedes Benz moottoreista ja Opelista.
Valmistaja päättänyt säästää ja sarjatuotannossa tuo säästö on merkittävä  Wink

Kuten sanottu toivon tuon ylimääräisen öljynvaihdon auttavan, aika näyttää sitten nyt mittarissa 54000 km eikä ongelmia.

Laitetaan nyt vielä lisää pelotetta:
Venynyt ketju:
http://www.youtube.com/watch?v=NkuXXYuSrUs

Uusi ketju:
http://www.youtube.com/watch?v=AY1CmT6B_E4

Koko remontti:
http://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y&feature=related
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2012, 08:38:58 kirjoittanut Vessu » tallennettu
samppä
Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2012, 04:20:41 »

"Aika erikoista tuo ilmoitus, noilla kilometreillä"

nyt en ymmärtänyt et mitä erikoista siinä on jos huoltoväli pitäs olla n.30tkm tai näytön mukaan, edellinenkin vag-laite ilmotti aina vähän alle 30 tonnin välein et huoltoon parin tuhannen kilsan jälkeen viimeistään. ehkä sitä itekki vois useimmin vaihtaa öljyt mutta kun periaattes kertaallen ainaki vaihtu öljyt tos ekalla 30 tonnilla. nyt tuntuu et vähentyny öljynsyönti huollon jälkeen, kuten kävi myös edellisen pirssin kanssa.
tallennettu
amatimees
Varikkotyttö
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6



Profiili
« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2012, 11:10:51 »

mitenkä mitä öljyä kannattaisi laittaa ja vaihtovälin ajattelin pitää 10tkm ?
tallennettu

Tässä pitäisi lukea jotain hauskaa
salama
Apukuski
***
Poissa Poissa

Viestejä: 340

Fabia vRS Combi vm-11


Profiili
« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2012, 11:32:00 »

Tuskin kannattaa muita, kun valmistajan tarkoittamia longlife öljyjä käytellä! Jos et koekaniiniksi halua!
tallennettu
nikob
Kisakuski
****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 574

Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey


Profiili
« Vastaus #13 : Hein?kuu 27, 2016, 09:26:15 »

Pitäisi tänään käyttää Räsä väliöljyn vaihdossa kun itselle koodattu 15tkm huoltoväli tuohon.
Castrolilla on menty tähän saakka, Mobilit olisi tarkoitus nyt pistää öljyksi.
tallennettu

VRS
Taivaanvuohi
vRS jäsen
Varikkotyttö
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 1


Profiili
« Vastaus #14 : Tammikuu 07, 2020, 07:02:03 »

Heipä hei!
Tuli tuossa syksyllä hommattua 70k ajettu, muuttuvalla huoltovälillä, CAVE moottorilla oleva skoda. Löysin tämän hienon foorumin, jota lueskellut monia tunteja. Paljon uutta oppineena ja joihinkin kysymyksiin vastauksia vailla olevana kysyisin: Mitä moottoriöljyä suosittelette käytettävän  VW 504 00 Luokituksessa?

En löytänyt huoltovihkosestani tietoa mitä öljyä koneeseen oli öljynvaihdon aikana laitettu, muuta kuin ennen ostoa korjaamon jakoketjun kuunteluarvioinnin aikana lisätty vähän SHELL Helix Ultra 0W-30, (joka foorumin kommenttien perusteella ei ole välttämättä se paras vaihtoehto, vaahtoutuu?) ja sitten taas Castrollin 0w-30 edgessä taas ei ole vw 504 luokitusta.

Öljykorkissa kun on tuo kaunis Castrollin mainos, niin ajattelin harkita sitä kuitenkin, mutta sitten aikaisempi khvb007:n kommentti: "Mulla on koneessa alusta asti ollut Castrolin 5W/30 ja huomasin että vw luokitus tästä öljystä 0n 504-00.Tämä öljy on tarkoitettu kaikkiin Tsi koneisiin PAITSI 1,4 132kw" - Mihin tämä perustuu, olen hämmentynyt.

 Toivoisin, että tähän vuoteen 2020 mennessä RS fabian omistajilla on jo hyvää kokemusta sanoa mitä tähän koneeseen kannattaa laittaa. Hyviä neuvoja odottelen, kiitos  Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: