vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Hölmöjä pikakysymyksiä

Poissa Kylähullu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili

 Terve!

Tuli sekaannuttua tuommoseen-07 dieseli RS:sään, uitettu aikanaan ruotsista joten ohjekirja/huoltokirjat yms on meikäläiselle puhasta liirumlaarumia niin ajattelin vaihella öljyt yms varuilta että saa alkaa pitää omaa kirjanpitoa aiheesta, parissa kohtaa törmääny jutuissa että tarttis jonkun super avaimen että saa suodatin patruunan vaihettua? oliko vaan kädettömien puheita ?  Kun ei antas luonto periks viedä mihkään liikkeeseenkää... ja suodatin on varmaan jossain pakosarjan ja rintapellin ahtaimmassa välissä? 

Mites polttoaine suotimen vaihto,  saako tommonen nykyajan värkki mitään sen kummenpia orgasmeja jos vaan nappasee patruunan pihalle ja uutta sisään ?  Noloja kysymyksiä, mutta mitä tullu vastaan nykyautojen oikkuja niin kohta uskalla ees polttaa sisällä jos joku anturi riemastuu siitäkin :D

Vanha käyttis oli siinä mielessä hyvä kun siihen ei ollu minkäänlaisia "hienous/tunne intressejä" niin ei jaksanu paljo huolloilla päätänsä vaivata kun sillon tällön vaihteli öljyä :D


Poissa tonee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 54
    • Profiili
Se suodatin sijaitsee siinä moottorin edessä imusarjan lähettyvillä, omasta mielestä oikeen hyvässä paikassa.
Auki sen saa hyvin kun on iso räikkä, siihen pitkä jatko ja nivel kappale sekä se iso hylsy minkä kokoa en muista,
tais olla jotain+/- 30 ;D niin ja moottorin alla olevaan muoviin kannattaa tehdä aukko mistä on hyvä valutella öljyjä
ilman että tarvii aina purkaa pois koko muovi.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2426
    • Profiili
?-ljysuodattimen saa kyllä auki normaalilla suodatinavaimellakin, mutta tuo hylsyvaihtoehto on kyllä varmempi.

Polttoainesuodattimen vaihto voi olla monimutkaisempi juttu ilmaamisen suhteen. VCDS:ssä on toiminto, jolla tuon ilmaamisen voi suorittaa. Ilman tuota ohjelmallisesti tehtyä ilmausta voi tulla ongelmia auton käynnistämisen kanssa suodattimen vaihdon jälkeen. Jotkut ovat ilmeisesti tehneet tuon vaihdon niin että ovat esitäyttäneet uuden suodattimen vaihdon jälkeen, jolloin järjestelmään ei periaatteessa jää kuin muutama ilmakupla, mutta siltikin voi olla että käynnistys ei tapahdu ensimmäisellä yrityksellä. Muuten tuossa nyt mitään ihmeellistä ole, mutta ei tiedä, miten tuo korkeapainepumppu käyttäytyy, jos pääsee pyörimään ns. tyhjiltään jonkinaikaa. Ennen varsinaista käynnistystä kannattaa käyttää virtoja päällä (ei startti asentoon asti) muutaman sekunnin ja taas pois. Tuota toistetaan muutamaan kertaan, jotta pumppu tunkee järjestelmän mahdollisimman täyteen ainetta.

Täältä löytyy ohjeet Commonrail koneisen VW dieselin suodattimen vaihtoon ja olettaisin että samat niksit osittain toimivat PD:n kanssa.


Poissa Kylähullu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Kiitoksia näistä!

pitää melki kokeilla täyttää tuo suodattimen hinkki ennen kasailua, eli ei muutakun "kuolemaa halveksuen purkamaan" :D


Poissa biglimited

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 58
    • Profiili
Mitä pitää sisällään bensaRS 120tkm huolto? Vaihtaa nesteet ja suodattimet tutulla, tarviiko OIKEESTI muuta?
RS Octavia III dieselfarkulla ja Possulla mennään... Kaks prätkää myös tallissa


Poissa tumpelo85

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 29
    • Profiili
Ei tuo polttoainesuodattimen vaihto oo ku ruuvit irti ja uus suodatin paikoillee ja käyntii. Ite vaihtanu jo kolme kertaa..


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2426
    • Profiili
Ei tuo polttoainesuodattimen vaihto oo ku ruuvit irti ja uus suodatin paikoillee ja käyntii. Ite vaihtanu jo kolme kertaa..

Jokainen tietty tekee asiat omalla tyylillään ja varsinkin omalla vastuullaan. Olettaisin tosin tässä yhteydessä että autosi on PD koneella. Commonrail:n kanssa ei ehkä kannata kokeilla samaa temppua tai voi olla muutaman vaihtokerran jälkeen asiaa marmoritiskille noutamaan uutta korkeapainepumppua.

VW on varmaan sitten ihan huvin ja urheilun vuoksi lisännyt ECU:un option, jolla saa VCDS:n tai vastaavan ohjelman avulla pakotettua siirtopumpun pumppaamaan suodattimen täyteen ennen ensimmäistä käynnistystä...

Joskus vaihdoin omaan ATD koneiseen (1.9 TDI PD) VW Bora:an polttoainesuodattimen ja se ei kyllä lähtenyt ensimmäisellä, eikä toisella startilla käyntiin. Vasta kolmannen ja hyvin pitkällä sahauksen jälkeen se alkoi yskien käydä. Eihän tuolla tosin ole mitään tekemistä BMN -koneisen Octavia:n kanssa, mutta tulipahan nyt vaan mieleeni.  :)


Poissa jaska74

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 739
    • Profiili
Onko mun takajarrulevyt 286mm? Pitäs syksyn aikana vaihdella, ja hinta on näköjään 30e-170e kaappale, riippuen ostopaikasta
Audi A3 2.0 tfsi quattro
Vcds @ nummela


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2426
    • Profiili
Onko mun takajarrulevyt 286mm? Pitäs syksyn aikana vaihdella, ja hinta on näköjään 30e-170e kaappale, riippuen ostopaikasta

Tuolta löytyy PDF:t, joissa on jarrujen speksit kerrottuna. Ko. foorumi vaatii rekisteröitymisen, jotta ne tiedostot näkyvät. 286mm on TDI RS:n takalevyn halkaisija.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2013, 12:18:02 ip kirjoittanut JaVa^ »


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Mistä erottaa ulkoapäin bensa ja diesel räsän keskenään? Missä menee vuosimalliraja vihreiden ja punaisten jarrusatuloiden välillä ja onko tällöin tullut muita muutoksia?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa TTE

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 92
  • Octavia RS TSI
    • Profiili
Mistä erottaa ulkoapäin bensa ja diesel räsän keskenään? Missä menee vuosimalliraja vihreiden ja punaisten jarrusatuloiden välillä ja onko tällöin tullut muita muutoksia?

Diesel ja bensa räsää ei erota muusta kun käyntiäänestä ;)
2006 oli vihreillä satuloilla ja 2007 eteenpäin tuli punaiset...


Poissa hajoje

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 344
    • Profiili
Mistä erottaa ulkoapäin bensa ja diesel räsän keskenään? Missä menee vuosimalliraja vihreiden ja punaisten jarrusatuloiden välillä ja onko tällöin tullut muita muutoksia?

Diesel ja bensa räsää ei erota muusta kun käyntiäänestä ;)
2006 oli vihreillä satuloilla ja 2007 eteenpäin tuli punaiset...

Mulla on -06 ja kyllä tuossa ainakin on punaset satulat :D


Poissa TTE

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 92
  • Octavia RS TSI
    • Profiili
Mistä erottaa ulkoapäin bensa ja diesel räsän keskenään? Missä menee vuosimalliraja vihreiden ja punaisten jarrusatuloiden välillä ja onko tällöin tullut muita muutoksia?

Diesel ja bensa räsää ei erota muusta kun käyntiäänestä ;)
2006 oli vihreillä satuloilla ja 2007 eteenpäin tuli punaiset...

Mulla on -06 ja kyllä tuossa ainakin on punaset satulat :D


Varmaan vaihtunut jossain vaiheessa vuotta,kun ruvettu valmistaan seuraavan vm autoja ;)


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2426
    • Profiili
Mistä erottaa ulkoapäin bensa ja diesel räsän keskenään? Missä menee vuosimalliraja vihreiden ja punaisten jarrusatuloiden välillä ja onko tällöin tullut muita muutoksia?

Samaan aikaan Stream soitin on muuttunut MP3 versioksi, jumbo box muuttui ns. ilmaiseksi varusteeksi, Maxidot:iin tuli lisää optiota, joilla säätää autoa. Vaihdos on tapahtunut suunnilleen puolivälissä 2006 vuotta...


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Katsastuksessa, kun tehdään OBD mittaus niin saako autossa olla mitään vikakoodeja? Jos on palaneista polttimoista ja jostain satunnaisista vioista jotakin niin onko hylsy?

Taitaa hylsy tulla, jos auton mittaamista seos/päästö tai turvallisuus varusteista on vikakoodeja vai olenko ymmärtänyt väärin?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400