vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Nykiminen

Vieras · 23 · 19066

skeidako

  • Vieras
Moi. Metroauto ei tunnustanut 70tkm ajetun vRS-Fabiani vikaa, mutta vika se minusta on. Esim. normaaleissa 80...100-nopeuksissa kun jonon vauhdin vaihdellessa nostaa jalan kaasulta eli jarruttaa kevyesti moottorilla ja alkaa sitten taas siirtymään vedolle, niin auto nykii selvästi. Välillä tuntuu, että noissa nopeuksissa (5- tai 6-vaihteella) ei voi ajaa tasakaasulla, vaan pitää joko vedättää tai moottorilla jarruttaa. Ongelmakohta on siis tuo jossa moottorilla ei enää jarruteta, mutta vetokaan ei kunnolla ole vielä päällä. Ärsyttävää nykimistä, tuntuu kuin kaasua avattaessa polttoainetta ei ensin meinaisi tulla ja tulee sitten sysäyksittäin aiheuttaen nykimistä / heijaamista. Onko kellään aavistusta, mistä voisi olla kyse, tai kokemuksia aiheesta?


Poissa samppav

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 350
  • Ekoautoilija..
    • Profiili
    • v-tuning
Esiintyykö nykimistä muulloin, esim. vaihtaesssa vaihdetta alhaisilla kierroksilla? Minkä ikänen rs kyseessä?
Vm.2005-> on ollu vikaa ger-venttiileissä joka on aihetttanut nykistä.
Ihan sit vaan villi veikkaus, itellä ei ollu kyseistä ongelmaa.

Linkki aiheesta: http://www.fabia-vrs.com/technical/blt_egr_fix.htm

Edit: siis egr-venttiili, ei ger ;D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2008, 08:46:01 ip kirjoittanut samppav »


skeidako

  • Vieras
Auto on 05-mallia. Jep, nykiminen korostuu jos vaikka kiihdyttää normaalin reippaasti ja esim. edellä ajavan hidastellessa ei isommalle vaihdon jälkeen enää voikaan kiihdyttää, vaan jää pintakaasulle tai snadisti moottorilla jarruttaa (huh, tulipa pitkä virke!), niin nykii kovinkin. Pahimmat nykimiset, suorastaan rynkytykset, tuli kun edellä kuvattu tilanne tuli taajamanopeuksissa ylämäkeen kiihdyttämisen keskeytyessä edellä ajavan hidasteluun. Kiitos tuosta vika-vinkistä ja lisää saa kokemuksia kertoa, jos löytyy.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
No nyt on itelläki tuossa -06 autossa tätä ongelmaa...pirun ärsyttävää.  ::)
Varsinki pienissä nopeuksissa rytyyttää kivasti kun ihan pintakaasulla ajelee...

Tuossa korjausohjeessahan EGR:n pitäisi laittaa laippa, jossa on pienempi reikä kun alkuperäisessä.
Uusi korjausohje muuten tässä, tuo edellinen linkki ei toimi enää: http://www.fabia-vrs.com/technical-info/blt-engine-hesitation-fix/
Eli tuossa oli että pitäisi laittaa siihen laippa jossa 9mm reikä, mutta mitähän käy jos laittaa siihen sokean laipan, eli ei reikää ollenkaan?
Rupeekohan vikavalo valittamaan että EGR ei oikeen pelitä?


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Jep, jos sen EGR:n putken tukkii kokonaan, niin vikavalo alkaa loistamaan.

Ainakin Harinen osasi mun Fabiasta sammuttaa sen valon ohjelmoinnin yhteydessä. Tietääkseni se ei onnistu pelkästään VAG-COM:lla tai VCDS:llä.

Suosittelen kyllä muuten tuota tulppaamista kaikille, sen jälkeen kaikki tyhjäkäyntialueen nykimiset loppui ja auto vastaa huomattavasti nopeammin kaasun painamiseen. Ja enää ei ainakaan imusarja tukkeennu pakokaasujen noesta.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Hmm...milläköhän se sen valon sai sammumaan? Onkohan lähempänä pk-seutua jotain firmaa joka vastaavaa osaisi tehdä, ei viittis valkeakoskelle asti ajaa vain tuon takia.  :)


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Onko kenelläkään ollut laippaa EGR:ssä pitempää aikaa? Minkälaisia kokemuksia laipatusta EGR:stä? Itellä sama "tyyppivika" eli nykimistä esiintyy edellämainitulla tavalla.
Itse olen huomannut että nykimistä tapahtuu enemmän kostealla kelillä kun kuivalla.. En tiedä onko asioilla mitään yhteyttä, mutta tämmöinen perstuntuma on jäänyt.

Jokatapauksessa jos tuon nypyttämisen saa laipalla lopetettua ja ropponen menee vielä päästömittauksista läpi niin eiköhän täydy itsekkin ottaa suunnaksi Harisen talli.. :)


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Onko kenelläkään ollut laippaa EGR:ssä pitempää aikaa? Minkälaisia kokemuksia laipatusta EGR:stä? Itellä sama "tyyppivika" eli nykimistä esiintyy edellämainitulla tavalla.
Itse olen huomannut että nykimistä tapahtuu enemmän kostealla kelillä kun kuivalla.. En tiedä onko asioilla mitään yhteyttä, mutta tämmöinen perstuntuma on jäänyt.

Jokatapauksessa jos tuon nypyttämisen saa laipalla lopetettua ja ropponen menee vielä päästömittauksista läpi niin eiköhän täydy itsekkin ottaa suunnaksi Harisen talli.. :)


Vanhassa Cordobassani oli aikoinaan laipattu kokonaan EGR umpeen eikä ollut mitään ongelmia, tuntui perstuntumalla tulleen ehkä pari hevosta lisää (kun ei mene lämmin pakokaasu enää ilman sekaan uudestaan kiertoon -> kylmempää ilmaa -> enemmän tehoa).

Ja päästömittaukseen EGR:n laikkaus ei vaikuta mitenkään, koska täydellä kaasulla EGR-venttiili on kokonaan kiinni joka tapauksessa, ja koska päästöt mitataan täyskaasulla, ei ole väliä onko laikkaa vai ei, joka tapauksessa egr pysyy silloin kiinni.



Niin ja EGR:n tukkimisen jälkeen loppui se imusarjan nokeentuminenkin, se on aiheuttanut ihan todellisia ongelmia joissain tapauksissa kun EGR:n kautta mennyt tavaraa imusarjaan ja lopulta ruvennut ahdistamaan.
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Onko kokemuksia siitä, ettei moottori lämpene talvipakkasilla normaaliin lämpötilaan..?


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Mulla on ollu EGR poissa käytöstä monta vuotta. Se varmaan pitää paikkaansa, että kone lämpenee talvipakkasilla hitaammin, mutta kyllä se aina normaalilämmöt saavuttaa. Eli ajossa lämmöt näyttää normaalia vaikka olisi yli 30 astetta pakkasta.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Tilasin tuon fabia-vrs.comin linkissä olevan laipan, tai metallitiivistehän se on, missä on tuo pienempi reikä.
Kävin eilen hakemassa, viikonloppuna jos yrittäisi jumpata sen kiinni niin näkee minkä verran siitä on hyötyä ja sytyttääkö vikavaloa.

Kokeilin aikasemmin kuinka paljon tuo EGR vaikuttaa, tulppasin sen ohjausletkun ja ero oli ainakin omassa aika hurja. Nykimiset ja tärinät hävisi ja menosta tuli muutenkin sulavampaa. Sehän sytytti toki vikavalon loppujen lopuksi, mutta se lähti kun letkun laittoi takaisin.

Toivottavasti tuolla pienempireikäisellä tiivisteellä saisi samat tulokset...


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
No, nyt on tuo vaihdettu, ja siitä huolimatta että on kädet verillä(ei ole tuon konehuone suunniteltu meikäläisen leipälapion kokoisille käsille), olen hyvin hyvin tyytyväinen.  :)

Kaikki nykimiset ja rykimiset hävis pois, ja auto kiertääkin paljon tasaisemmin koko kierrosalueen. Tuli paljon "sivistyneempi" tuosta koneesta, jopa ruuhka-ajosta tuli miellyttävää. Enää ei nykäse vaihdetta vaihdettaessa.
Se EGR-vikavalokaan ei ole syttynyt.
Eli voin kyllä suositella lämpimästi tätä, sen metallitiivisteen hinnaksi tuli 4.5e. Asentaminen on aika työlästä, johtuen konehuoneen tiloista.  :-\

Varaosanumero tuolle on 028 131 547 B jos joku vastaavan homman haluaa tehdä, itse tilasin tuon Espoon Metroauton kautta.


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Eli L18 laitoit tuon 9mm reikäsen tiivisteen?

Täytynee melkein itsekkin tilata ja askarrella kiinni kun käyttäjäkokemukset ovat noinkin positiiviset!

Täytyy vaan ottaa ensin Hariselta selvää paljonko maksaa sen valon sammuttaminen.. Jolleivat rosvoa kivitalon hintaa niin voisi tulpata kokonaan pois moisen insinöörin aivopierun tuotoksen.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Juu, se oli tuo 9mm reiällä oleva.

Vähän menee ohi aiheen, mutta tuossa osia purkaessani huomasin että se ilmanputsarin imuputki menee kyllä sinne konehuoneen etureunaan, mutta itse ilmanotto on käännetty niin että se imee ilmaa konehuoneen puolelta? Mikähän järki siinä on, saisi varmaan viileämpää ilmaa konehuoneen ULKOpuolelta?


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Juu, se oli tuo 9mm reiällä oleva.

Vähän menee ohi aiheen, mutta tuossa osia purkaessani huomasin että se ilmanputsarin imuputki menee kyllä sinne konehuoneen etureunaan, mutta itse ilmanotto on käännetty niin että se imee ilmaa konehuoneen puolelta? Mikähän järki siinä on, saisi varmaan viileämpää ilmaa konehuoneen ULKOpuolelta?

Voisko olla mahdollista että on käännetty esim. talveksi koneeseen päin että lämpenee nopeammin ja lämmöt pysyvät paremmin? Saako sitä käännettyä takaisin eteenpäin?
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.