Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumin kelloasetusten muokkaus | Ahvenisto 30.8.2014
 

Optimoiautosi.fi
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: V68 läppämoottorin vaihto ja muuta turinointia  (Luettu 2739 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sumppi
Varikkotyttö
*
Poissa Poissa

Viestejä: 31


Profiili
« : Kes?kuu 07, 2015, 03:59:19 »

Jeps eli tämä niin yleinen ongelma.
Eli lämmönsäätimestä valittua lämpötilaa ei saada paitsi ääripäät toimii niin kylmä ja kuuma mutta väliasenoista ei saatavilla mitään järkevää. Toisinaan vaikka kesähelteellä on vedetty säädin täysin kylmälle niin saattaa aivan yht äkkiä vetää lämmöt kuumalle ja toisinaan tolkun saaminen vaatii että katkaisee autosta kokonaan sähköt pois. Lievemmillään saatta ihan hetkellisesti pöhäyttää kuumaa ilmaa.

Tuon servomoottorin vaihto onnistuu ihan perus työkaluilla, aikaa siihen saa menemään kyllä tovin mutta mitään erityisen vaikeaa siinä ei ole.

Työjärjestys itsellä oli suunnileen tämä.

Radio,penkinlämmitin,asr,airbag valon yms katkasijoiden pois otto, lämmityslaitteen käyttöpaneelin irrotus samoiten sen takana oleva varsinaisen säätöyksikän irrtoitus. Huom jätin sen siihen piuhoineen muuten paikolleen että en sitä johdoista irrottanut.

Hansikaslokeron irroitus ja sen takaa otin vain sen sisävalon johdon irti ja sen kumiputken jota pitkin tulee tarvittaessa kylmäilma hanskalokeroon.
Sen jälkeen otetaan kuskin jalkatilan muovit veks ja mittariston alareunassa oleva muovilirpake pois.

Kun nämä on saatu pois niin sitten on jo saatu viimeisetkin ruuvit näkyviin millä se keskikonsolin uloimmat kuoret ovat kiinni.

Kun viimein olette saaneet purettua kaikki muovit veks sisältäen kuskinpuolelta niin OBD pistokkeen irroitus valokatkaisijan pois otto plus itsellä oli vielä jäähdytetty myös siellä oleva luukku niin sen kumiputken irroitus niin sitten vielä irroittaa kuskin jalkatilaan tuleva muovinen puhallus suulake joka on 1 ruuvilla kiinni.

Moottori on siinä keskikonsolin vasemmalla puolella siis ja noin puolensäären kohdalla alla olevasta saksankielisestä you tuubista näkee paremmin missä moottori  on ja  huom miten hampaiden sekä moottorissa että itse vastakappaleessa pitää olla kohdakkain kun servomoottri asennetaan kohdassa 20min 7s alkaen.

https://www.youtube.com/watch?v=RvD_38WJ7rg

Videossa on siis purettu paljon enemmän pois mitä tuo servomoottorin vaihto oikeasti vaatii.

Ja itse servomoottoriin...En ymmärrä mikä aivopieru on VAG illa pistää iso osa noista servoista saman varaosanumeron alle joka siis on 6Q0 907 511 tuolla numerolla ei välttämättä oikeaa saa ja itse koitin vielä selvittää runkonumeron perusteella kun e baystä ensimmäisen tilasin kokeeksi...Ei tullut oikeaa saatua ja myöhemmin tilasin sitten ihan suomesta ja oikea tuli mutta 220 euron hinta tuntui inasen kalliilta mutta on tuo nyt kiva kun se taasen pelaa niin kuin pitääkin.

Kun osaa tilasin annoin myös sen Boschin numeron myös mikä vanhassa oli 0 132 801 207 2
Ja uudessa numerointi oli 0 132 801 182 00.

Servomoottori tilattiin siis 2004 vuosimallin autoon. Uudempien mallien autoissa ilmeisesti hieman erillainen tuo moottori alkaen siis jo pelkästään siitä johtosarjan liittimestä joka minun tapauksessa oli sellainen osittain ovaalin mallinen ja moottorin sähköliittimessä pinnit 2 eri rivissä.
kun ebay ostoksessa oli liitin suorakaiteen muotoinen ja pinnit 1 rivissä.

Tuossa vielä hieman infoa tuosta moottorin vaihtoon liittyvää

http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk1/heating_air_conditioning/heating_air_conditioning/air_conditioner/removing_and_installing_parts_of_the_air_conditioning_unit/removing_and_installing_the__control_motor_for_temperature_flap_v68/


Jouduin vielä pikkusen löysää siinä kaasupolkimen varren oikella puolella olevaa ruuvia joka pitelee semmosta peltilirpaketta jotta sain vedettyä peltiä sen verran eli muutaman millin ulommaksi jotta sain sen moottorin tulemaan ulos poterostaan.

Tuo moottori itsessään on semmoisessa telineessä ja telineessä itsessään on semmottet lirpakkeet minkä alla tuon servon johdotus menee että nekin on saatava pois jotta se moottori telineineen tulee pois.

Korostan vielä tässä vaiheessa että on tärkeää uutta asentaessa että rattaiden hammastus menee kohdilleen!

Mutta tässä tämä noin kokonaisuudessaan itse sain valmista aikaan ja hyvin pelaa, en ole vielä käynyt vag comin päässä tekemässä sopetusajoa moottorille mutta sen teen kun kerkeen vaikka laite toimii hyvin noinkin.

Ai joo itse nyppäsin akun irti ennen homaan ryhtymistä, jos haluaa kokeilla ennen kasausta kuin servo pelittää niin muistakaa laittaa ASR ja AIR bagn  yms merkkivalot ja kytkimet  paikolleen jotta ei tule turhia vikakoodeja sen takia.

Mutta nyt over and out

Hyvää viileämpää kesää kaikille!!
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: