vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

rs octavian nokka-akselinketju remppa

Poissa Tumppi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 27
    • Profiili
Ketjun, kiristimen ja jakopään osien vaihdon jälkeen autosta katosi totaalisesti vääntö. Jakopään hihna on tarkistettu että on oikeilla hampailla ja ketju asennettiin nokka-akselien lukitustyökalua käyttäen.
Vääntö on täysin onneton alle 4000 kierroksen jolloin turbo herää ja ahdot nousee 1.3 bariin. Silloin vetoa tulee reippaasti.

Miten viallinen nokka-akselin säädin oireilee? Koitin sitä irroittaa mutta pultin kanta hajosi vaikka avain oli oikeanlainen. Ketjun vaihdoin irroittamalla nokka-akselit.
Mietin että olisiko käynyt niin huono tuuri että joku metallin siru meni säätimen öljyreikään ja se ei nyt toimi oikein.

Moottori kyllä käy paljon nätimmin uusilla osilla mutta ei sillä voi ajaa.

Vikakoodeja ei näy.


Poissa Tumppi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 27
    • Profiili
Ketjun, kiristimen ja jakopään osien vaihdon jälkeen autosta katosi totaalisesti vääntö. Jakopään hihna on tarkistettu että on oikeilla hampailla ja ketju asennettiin nokka-akselien lukitustyökalua käyttäen.
Vääntö on täysin onneton alle 4000 kierroksen jolloin turbo herää ja ahdot nousee 1.3 bariin. Silloin vetoa tulee reippaasti.

Miten viallinen nokka-akselin säädin oireilee? Koitin sitä irroittaa mutta pultin kanta hajosi vaikka avain oli oikeanlainen. Ketjun vaihdoin irroittamalla nokka-akselit.
Mietin että olisiko käynyt niin huono tuuri että joku metallin siru meni säätimen öljyreikään ja se ei nyt toimi oikein.

Moottori kyllä käy paljon nätimmin uusilla osilla mutta ei sillä voi ajaa.

Vikakoodeja ei näy.

Itse itseäni lainaten. Vikana oli imunokka-akselin väärä ajoitus, ketju oli hampaan pielessä.
Rikkoontuneen pultin irroitin poraamalla 7mm kovametalliporalla n. 10mm syvän kolon pultin päähän ja hakkasin t45 torx avaimen sinne. Aukesi aika helposti. Uusi pultti skodan huollosta 5.50e


Poissa tonnikala

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Itsekin sain tuon ketjurempan tehtyä 230 tkm ajettuun RS Octaviaan vuosimallia -06. Syynä oli se, että kun auton käynnisti sen seisottua yön yli, niin aina kuului 1-2 sek pitkä rallatus konehuoneesta. Ääni kuului ketjukotelon luota. Ääni tosin kuulostin auton sisälle hyvin samalle kuin mitä kuluneet venttiilin nostajat ("välyksensäätimet") pitäisi. Ääni kuului kelin lämpötilasta riippumatta - tosin pakkasella äänen kesto oli ehkä ihan vähän kyhyempi. Lämpimän koneen starttauksessa tai koneen käydessä ei mainittavaa rallatusta kuulunut. Tosin ehkä kone käy ihan vähän hiljaisempana ketjun vaihdon jälkeen.

Vanha ketju oli venynyt noin 2 mm kehältään. Ketjun kiristimen laahainpinnat olivat selvästi kuluneet sekä ketjun veto- että kiristyspuolelta. Vetopuoli oli jopa "rokollaan". Myös kiristimen "mäntä" / varsi, millä ketjua kiristetään oli käsivaralla kokeillen kulunut.

Asiaa sivuten: aiemmin, heti auton ostettuani, vaihdon korkeapainepumpun painimen kupin ja se oli kyllä menossa ihan viimeisessä pinnassaan, eli keskeltä oli kaikki pinnoitteet kuluneet muutaman millin alueelta. Ketkä tuon ketjun vaihtavat, niin kannattanee samalla vaihtaa tuo paininkuppi, koska se menee siinä samalla. Virallisen volkkarin ohjeen mukaan korkeapainepumppu tulee irroittaa ketjua vaihdettaessa, mutta näin jälkeenpäin miettien en ole varma olisiko sitä tarvinut irroittaa.. Itse sen sokeasti irroitin.

Nokan säätimen pultin kanta ei mun mielestä ole puhdas Ribe. Ribe 10 hylsy siihen kyllä menee pienellä vasaroimisella. Tosin mietin myös että voiko olla että mun Motonet-hylsysarjan hylsyt eivät ole Ribejä. Tätä sarjaa ei siis kannata ostaa tuota pulttia varten: http://www.motonet.fi/fi/tuote/773006/RIBEXZN-karkisarja-20-osaa Volkkarin ohjeessahan tuohon neuvotaan käytettävän työkalua T40080 - siitä en tiedä onko se sitten Ribe vai ei. Ainakin tosi lähelle samanlainen. Mä sain tuon säätimen pultin lopuksi auki T55 torxilla. Se on ulkomitoiltaan ihan vähän liian iso, mutta menee paikoilleen lyömällä. Tiukassahan se pultti on (20 Nm + 45 astetta. Pultti venyy vielä tosi lyhyeltä matkaltaan tuon n. 0,2 mm). Pultin kartiomainen kanta on vielä aika leveä / iso. Aiemmassa postauksessa Bazeeba mainitsi että XZN-hylyistä M6 oli liian iso, niin se on ihan totta. Remontissa tarvitsee yhden kannakeraudan irroitukseen M5 XZN:n.

Nokkien lukitustyökalun sain lainaan tämän foorumin kautta. Siitä iso kiitos (tiedät kyllä kuka)! Ilmiantakoot itsensä jos haluaa ;)

Sillä lähinnä ajattelin kirjoitella, että joku osaisi paikallistaa rallatuksen äänen lähteen tuohon ketjuun. En itse oikein löytänyt keneltäkään juuri tuollaisia oireita tuosta ketjusta, vaan monella ketju äänsi aina käynnissä ollessaan.



Poissa tonnikala

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Viesti poistettu
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2017, 07:47:56 ip kirjoittanut tonnikala »