Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumin kelloasetusten muokkaus | Ahvenisto 30.8.2014
 

Optimoiautosi.fi
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Octavia RS ”ostajan opas”  (Luettu 250 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Puudeli
Varikkotyttö
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2


Profiili
« : Lokakuu 23, 2020, 11:18:07 »

Octavia RS ”ostajan opas”

Miksi?

Olen päättänyt hankkia ykköskoppaisen Octavia RS:n. Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa. Ja koska olen ajoittain pikkutarkka ja kontrollifriikki, niin haluan aina myös tietää tekeväni hyvän hankinnan.

Siksi ajattelin kysyä viisaammilta neuvoa ja ne neuvot voisi kerätä kootusti tähän ketjuun. Ehkä jollekin muullekin on tästä joskus myös hyötyä.

Auto ei ole itselleni tuttu, niin itse en varmasti osaa summittain tarkastaa ja arvioida oikeita tärkeitä asioita tai vaikkapa muodostaa perstuntumalta käsitystä kyseisen koeajettavan yksilön ajettavuudesta. Sen laitteen oppii tuntemaan vasta käytön myötä paremmin.


Siispä. Näin kysymysiässäni heitän aiheita ja kysymyksiä. (Koittakaa kestää romaanin pituinen litania):

Vuosimallit - onko mk1 jotain eroja eri valmistusvuosien välillä
- Jotain olennaista teknistä muutosta tapahtunut ja esim alkupään laitteissa jotain, joka parannettu mallisarjan myöhemmissä laitteissa? Vai vuodesta toiseen tasan sama laite?
- Esim varustelussa jotain eroa? Jotain että huomaa jälkikäteen, että tässäpä ei jostain syystä ollutkaan cruisea tmv.
- Onko jotain esim faceliftia tapahtunut? Tuntuu ainakin kuvien perusteella, että osa mk1 on varsinkin keulaltaan sulavamman näköisiä kuin toiset. (Ehkä saattaa johtua myös väreistä.)
- Eli onko siis ihan sama ostaako vm 2001 vai 2005, jos vain muutoin auton kunto hyvä?


Tyyppiviat - ominaisuudet - tekniikasta tarkastettavat asiat
- Jotain erityistä, mitä huoltohistoriasta kannattaa tsekata ja arvottaa? Mitä hajoaa x ajan jälkeen ja on kallista korjata?
- Jotain mitä koeajolla olisi hyvä erityisesti kiinnittää huomiota tai testata?
- Mitä tyyppivikoja näissä on? Takaisinkutsuja, jotka pitäisi olla hoidettu? Mitä kannattaa tarkastaa?
- Jotain korin tyypillisiä ruostekohtia, jollaisia yksilöitä kannattaa välttää?


Kilometrit
Tämä on tietysti myös hyvin suhteellinen asia ja jopa makukysymyskin. Mutta onko heittää jotain hihasta ravistettua tietoa, mihin saakka näillä laitteilla ajetaan ja milloin alkaa olla aika luopua? Aika paljonhan näillä myynnissä olevilla mk1 on toki jo ajettu. Monesta muusta laitteesta tiedän millä kilometreilla niitä kannattaa vielä hankkia, ennen kuin alkaa vähän joka paikka väsymään ja hajoamaan. Mutta Octaviasta en.
- Eli minkä verran ajettuja kannattaa vielä hankkia?


Piristäminen
- Kestää? Ymmärtääkseni RS Octavia tulee tehtaalta vain aikalailla eco-moodissa. Eli kestää lastuttamisen ja kulkupuolen piristämisen, ja laatikko ja alusta ja jarrut pysyy mukana hyvin vielä?
- Noita piristyksiä tehnyt moni ja vaihtoehtojahan on paljon hesteceistä lähtien. Onko jotain väliä, mikä lastu siellä mahtaa olla, onko hyviä tai varsinkin huonoja toteutuksia?
- Entä onko näille järkevää tehdä jotain muuta kuin se ohjelmointi? Esim. turboja joskus uusittu, samalla järkevää laittaa osuvampaa puhallinta tmv? Ilmanottopuolella jotakin? Pakopuolelle jotakin?


Alustasarjat, renkaat ja muut muutokset
Tämä voi kuulostaa pikkuasioilta, mutta auton hintaan suhteutettuna alkaa tulla merkittäväksi jos joutuu vaikka rengassarjan tai alustasarjan uusimaan. Esim aiemmin vanhassa Volvossani pieni ero rengaskoossa teki ajettavuuden aivan hirveäksi.
- Joskus ilmeisesti vaihdettu näihin jotain alustasarjoja, jotka ei häävejä? Näistä tietoa?
- Mitkä rengaskoot tässä autossa oikeasti toimii?
- Muita tyypillisiä muutoksia, jotka hyvä tsekata?


Sedan vai combi
- Combia tuntuisi olevan jopa enemmän tarjolla, mutta lähtökohtaisesti sedan riittäisi omaan käyttöön
- Onko sedanissa ja combissa jotain olennaista huomioitavaa eroa esim ajettavuuden tai tekniikan suhteen?


Tuonti ulkomailta?
- Näitä kait jonkun verran ulkomailta tuotu. Onko näissä jotain mahdollista sudenkuoppaa esim varustelueroja, mitä kannattaisi tsekata?
- Tai jopa järkeä hakea itse Ruotsi/Saksa/tai vaikka Latvia? Saattaisi löytyä tarjontaa vähän laajemmin kohtuu kilometreillä.


Olihan tuossakin jo aiheita, mutta sana vapaa toki muillekin näkökulmille.

Kiitän jo etukäteen!
tallennettu
Puudeli
Varikkotyttö
*
Poissa Poissa

Viestejä: 2


Profiili
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2020, 11:19:34 »

(laitoin jo muutama päivä sitten vagarenalle saman aiheen ketjun, kun odottelin tänne vielä tunnuksia)

Oon eri lähteistä lueskellut ja selvitellyt jo asiaa hieman lisää. Koostan tähän, millainen käsitys mulla nyt on:


Vuosimalleissa en tiedä eroja, mutta ennemminkin vähän tuoreemmissa löytyy sitten varustelusta automaattista ilmastointia ja cruisea.

Siisteys ja kunto ei korreloi aina laisin kilometrien kanssa. Mutta jotenkin huolettaa ostaa 300tkm ajettua silti. En tiedä onko huoli aivan turha.


Tyyppivikoja ja ominaisuuksia tuntuu olevan että ainakin parissa oli ratti vinossa suoraan ajaessa. Liekö jotain aurauskulmissa tai raidetankoa vaihdettaessa käynyt jotain tmv.
Ikkunamekanismeissa ollut häikkää. Myös keskuslukituksessa esim takaluukun kanssa.
Jarrulevyjä ja takajarrusatuloita uusittu.
Moottorin varsinkin haitarimalliset letkut hajoilee/murtuu herkästi. Anturivikoja.
Ruostekohtia taitaa useimmin olla helmat takapyörien edestä sekä kontin aukon kulmista.
Etukaarissa kerää myös vesipaskan jostain sinne roiskeläpän yläpuolelle sisäkaaren alle ja se vesi ei pääse pois. Tokko sille ominaisuudelle mitään pystyy kuitenkaan tekemään.


Ymmärtääkseni voimansiirto kestaa lastuttamisen hyvin. Melkeinpä millä tahansa vaihtoehdolla ainakin luvataan se 210hv ja vääntöä 100 newtonia lisää. Lukenut hyvää ja huonoa vähän kaikista, niin Revosta kuin Karalasta tai mistä vaan.
Ja sit mulle kerrottu, että osa lastuista on jotenkin ”huijaavia” eikä optimoivia. Eli chippauksia tehdään tietokonetta kysettamalla, annetaan väärää dataa. Joka taas ei ole kestävyyden kannalta fiksua. Eli jotkut vaihtoehdot olisi huonoja, mutta enpä sit tiedä mitkä.
Kaverini tietty suositteli Chip-Tuningia, koska niitä ohjelmointeja duunissaan tekee.
Osalla lastuista muuttuu käytös vähän tökkiväksi. Tai siis se veto alkaa jotenkin tosi kulmikkaasti yhtäkkiä. Ja esim yhdessä koeajamassani jos lähdit vaikka ympyrästä kolmosella vähän kiihdyttämään jonka jälkeen nostit kevyesti kaasua jolloin oletat että se kevenee vain nätisti. Niin by-pass suhautti aina paineet pois, joka aiheutti selvän nykäyksen.


Combeja en oo käynyt testaamassa, enkä tiedä onko niissä jotain olennaista eroja tekniikan tai ajettavuuden suhteen. Sedanissakin kyllä helkutin iso kontti, jolla pärjää pitkälle.


Ulkomailta oon Ruotsin sivustoilta tsekkaillut tarjontaa. Yllätyksekseni ei sielläkään kovin montaa ole myynnissä eikä siis tarjontaa kauheasti. Mutta helpompi sieltä silti löytää vaikka se 200tkm ajettu vs Suomen 300tkm ajetut. Ja varustelut kohdillaan.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: