Puudeli
Varikkotyttö
Poissa
Viestejä: 2
|
 |
« : Lokakuu 23, 2020, 11:18:07 » |
|
Octavia RS ”ostajan opas”
Miksi?
Olen päättänyt hankkia ykköskoppaisen Octavia RS:n. Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa. Ja koska olen ajoittain pikkutarkka ja kontrollifriikki, niin haluan aina myös tietää tekeväni hyvän hankinnan.
Siksi ajattelin kysyä viisaammilta neuvoa ja ne neuvot voisi kerätä kootusti tähän ketjuun. Ehkä jollekin muullekin on tästä joskus myös hyötyä.
Auto ei ole itselleni tuttu, niin itse en varmasti osaa summittain tarkastaa ja arvioida oikeita tärkeitä asioita tai vaikkapa muodostaa perstuntumalta käsitystä kyseisen koeajettavan yksilön ajettavuudesta. Sen laitteen oppii tuntemaan vasta käytön myötä paremmin.
Siispä. Näin kysymysiässäni heitän aiheita ja kysymyksiä. (Koittakaa kestää romaanin pituinen litania):
Vuosimallit - onko mk1 jotain eroja eri valmistusvuosien välillä - Jotain olennaista teknistä muutosta tapahtunut ja esim alkupään laitteissa jotain, joka parannettu mallisarjan myöhemmissä laitteissa? Vai vuodesta toiseen tasan sama laite? - Esim varustelussa jotain eroa? Jotain että huomaa jälkikäteen, että tässäpä ei jostain syystä ollutkaan cruisea tmv. - Onko jotain esim faceliftia tapahtunut? Tuntuu ainakin kuvien perusteella, että osa mk1 on varsinkin keulaltaan sulavamman näköisiä kuin toiset. (Ehkä saattaa johtua myös väreistä.) - Eli onko siis ihan sama ostaako vm 2001 vai 2005, jos vain muutoin auton kunto hyvä?
Tyyppiviat - ominaisuudet - tekniikasta tarkastettavat asiat - Jotain erityistä, mitä huoltohistoriasta kannattaa tsekata ja arvottaa? Mitä hajoaa x ajan jälkeen ja on kallista korjata? - Jotain mitä koeajolla olisi hyvä erityisesti kiinnittää huomiota tai testata? - Mitä tyyppivikoja näissä on? Takaisinkutsuja, jotka pitäisi olla hoidettu? Mitä kannattaa tarkastaa? - Jotain korin tyypillisiä ruostekohtia, jollaisia yksilöitä kannattaa välttää?
Kilometrit Tämä on tietysti myös hyvin suhteellinen asia ja jopa makukysymyskin. Mutta onko heittää jotain hihasta ravistettua tietoa, mihin saakka näillä laitteilla ajetaan ja milloin alkaa olla aika luopua? Aika paljonhan näillä myynnissä olevilla mk1 on toki jo ajettu. Monesta muusta laitteesta tiedän millä kilometreilla niitä kannattaa vielä hankkia, ennen kuin alkaa vähän joka paikka väsymään ja hajoamaan. Mutta Octaviasta en. - Eli minkä verran ajettuja kannattaa vielä hankkia?
Piristäminen - Kestää? Ymmärtääkseni RS Octavia tulee tehtaalta vain aikalailla eco-moodissa. Eli kestää lastuttamisen ja kulkupuolen piristämisen, ja laatikko ja alusta ja jarrut pysyy mukana hyvin vielä? - Noita piristyksiä tehnyt moni ja vaihtoehtojahan on paljon hesteceistä lähtien. Onko jotain väliä, mikä lastu siellä mahtaa olla, onko hyviä tai varsinkin huonoja toteutuksia? - Entä onko näille järkevää tehdä jotain muuta kuin se ohjelmointi? Esim. turboja joskus uusittu, samalla järkevää laittaa osuvampaa puhallinta tmv? Ilmanottopuolella jotakin? Pakopuolelle jotakin?
Alustasarjat, renkaat ja muut muutokset Tämä voi kuulostaa pikkuasioilta, mutta auton hintaan suhteutettuna alkaa tulla merkittäväksi jos joutuu vaikka rengassarjan tai alustasarjan uusimaan. Esim aiemmin vanhassa Volvossani pieni ero rengaskoossa teki ajettavuuden aivan hirveäksi. - Joskus ilmeisesti vaihdettu näihin jotain alustasarjoja, jotka ei häävejä? Näistä tietoa? - Mitkä rengaskoot tässä autossa oikeasti toimii? - Muita tyypillisiä muutoksia, jotka hyvä tsekata?
Sedan vai combi - Combia tuntuisi olevan jopa enemmän tarjolla, mutta lähtökohtaisesti sedan riittäisi omaan käyttöön - Onko sedanissa ja combissa jotain olennaista huomioitavaa eroa esim ajettavuuden tai tekniikan suhteen?
Tuonti ulkomailta? - Näitä kait jonkun verran ulkomailta tuotu. Onko näissä jotain mahdollista sudenkuoppaa esim varustelueroja, mitä kannattaisi tsekata? - Tai jopa järkeä hakea itse Ruotsi/Saksa/tai vaikka Latvia? Saattaisi löytyä tarjontaa vähän laajemmin kohtuu kilometreillä.
Olihan tuossakin jo aiheita, mutta sana vapaa toki muillekin näkökulmille.
Kiitän jo etukäteen!
|