Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumin kelloasetusten muokkaus | Ahvenisto 30.8.2014
 

Optimoiautosi.fi
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kytkinremppa on ajankohtainen..  (Luettu 54355 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #15 : Tammikuu 05, 2009, 01:42:50 »

..ja sachsilta ei saa kuin jousittamattomia kytkinlevyjä, aina vaan paranee Cry

Laitoin suoraan Sachsille postia että saako niiltä tilattua pelkkää jousitettua kytkinlevyä ja kiinteää vauhtista, kerta asetelma on jo hommattu.. Sitä odotellessa.
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
samppav
Apukuski
***
Poissa Poissa

Viestejä: 350


Ekoautoilija..


Profiili WWW
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2009, 05:58:08 »

Johan nyt vastustaa!
Eiköhän noi palikat jostain löydy, jos ei muuta niin myyt asetelman pois ja ostat valmiin paketin esim. sachsilta tai jabbalta.
tallennettu
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #17 : Tammikuu 06, 2009, 12:19:19 »

Johan nyt vastustaa!
Eiköhän noi palikat jostain löydy, jos ei muuta niin myyt asetelman pois ja ostat valmiin paketin esim. sachsilta tai jabbalta.

Laitoin jo suoraan Sachsille tosiaan postia että saisko millään ne osat erikseen sen asetelman takia kun ei sillä koko kytkinpaketin osanumerolla ainakaan US-Partsilta löytyny mitään.

Siinä valmiissa kytkinpaketissa on siis jousitettu orgaaninen kytkinlevy ja kiinteä vauhtis, ja kestoksi luvattiin muistaakseni 530Nm, jos ne vaan myöntyy myymään mulle pelkän levyn + vauhtiksen ni olis helvetin hyvä ja sais hommaa eteenpäin. En tiedä sit jos tarttee ostaa se valmis kytkinpaketti et miten hyvin saa myytyä tuota asetelmaa mikä tuossa lojuu..

Mutta kunhan vastaavat sieltä Sachsilta ni ilmottelen mitä tapahtuu Cheesy
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
samppav
Apukuski
***
Poissa Poissa

Viestejä: 350


Ekoautoilija..


Profiili WWW
« Vastaus #18 : Tammikuu 23, 2009, 10:31:25 »

Joko on kasassa?
tallennettu
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #19 : Tammikuu 24, 2009, 01:38:23 »

Ei ole ei, rupee hiertämään pikkuhiljaa ku mistään ei löydy sopivaa levyä/vauhtista..

Ainakin Audi A3:ssa ja IV-Golfissa on ilmeisesti samanlainen kytkin joten luulis viriviriosia löytyvän mut ei oikein tahdo löytyä..

Otan asiakseni varmaan ens viikolla taas sellasen etsintärutistuksen ja jos mitään ei löydy ni tilaan SACHSilta jousittamattoman levyn ja haen vaikka marmoritiskiltä uuden kaksoismassavauhtiksen, kattoo mitä ne kestää sit..

Mutta palaillaan "kohta" aiheeseen Cheesy


P.S. Samppa sää kun menit myymään sen Fabias ni mä joudun edustamaan yksin tätä karua pohjolaa Grin
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
samppav
Apukuski
***
Poissa Poissa

Viestejä: 350


Ekoautoilija..


Profiili WWW
« Vastaus #20 : Tammikuu 26, 2009, 01:17:57 »

Kyllähän sen kaksoismassavauhtiksen pitäis lisätehoa kestää, kokeilemallahan se selviää että paljonko kestää.
Eiköhän sama päivitys ole muillakin edessä jossain vaiheessa, saat olla testaajana tässä Grin
tallennettu
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #21 : Tammikuu 26, 2009, 06:36:40 »

Jooh, varmaan joutuu laittaa sen sachsin kiinteän kytkinlevyn ja uuden kaksoismassan (tai sit peräti pitää vanhan, saa nyt nähdä missä hinnoissa pyörii) sinne ja kattoo miten kestää Tongue
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #22 : Tammikuu 28, 2009, 09:32:29 »

Meni hermot, tilasin sitten marmoritiskiltä uuden kaksoismassavauhtiksen ja pultit (ovh. ~570e + pultit 2,5 EUR * 6) ja SACHSilta kytkinlevyn (ovh. ~360e)

Eli hintaa tulee, mutta luulis ainakin toimivan sitten..

SACHSin luettelossa ainakin johonkin Audi A3:een (jossa vakiona 148kW) samaa asetelmaa ja kytkinlevyä mikä fabiaankin on tarjolla, joten ne osat ainakin kestää Wink

Kunhan osat saapuu ni sit lähetään kaverin kanssa miettimään ajankohtaa millon suoritetaan vaihto-operaatio, eli homma rullaa vihdoin edes jotenkin! Smiley
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #23 : Helmikuu 09, 2009, 01:55:58 »

Täältä näkee nyt sitten vauhtipyöränkin kuvat, ja kun kytkinlevy saapuu, laitan myös siitä kuvat tuonne.
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #24 : Helmikuu 16, 2009, 10:55:09 »

En nyt sit kerenny laittaa vielä kytkinlevyn kuvia, mutta olen just tässä lähdössä ajamaan "huoltopaikalle" eli remppamatka alkakoot! Wish me luck, we'll need it! Cool
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #25 : Maaliskuu 02, 2009, 10:08:37 »

Noni, kytkinremppa on tehty ja keretty testailemaan järjestelmän toimivuuttakin jo hetken ajan tässä, joten here goes:

Kytkinremontti Fabia RS:ään

Viimein luovuin ideasta laittaa autoon vakiokytkimen tilalle jousitettu kytkinlevy sekä kiinteä vauhtipyörä, sillä 4kk etsinnän jälkeen niitä ei löytynyt mistään. Päätin sitten laittaa uuden vakiovauhtiksen ja tavallisen jousittamattoman kytkinlevyn. SACHSin kytkinlevyn ja vakiolevyn erona oli se, että vakiolevyssä oli - vaikka jousittamaton virallisesti olikin - ns. "apujouset" jotka vaimensivat enimmät piikit, kun taas SACHSissa ei näitä ole lainkaan (ja sen huomaa).

Ajelin maanantaina 16. helmikuuta Karjaalle, KH-Machinery Ay:n hallille. Halliin tulee lämmitys vasta ensi kesän aikana, joten perkeleen kylmähän siellä aika ajoin oli, mutta homman tehdyksi saamiseksi joutuu aina vähän kärsimään, eikös vain..

Auto peruutettiin talliin ja sen kimppuun käytiin heti. Auki/irti jouduttiin heti lähtösuoralla ottamaan akku ja sen kotelo, ilmansuodatin ja sen kotelo sekä imuputki. Alakerran puolelta lähti pohjapanssari, alakelkka, molemmat sisälokarit ym. pientä. Lisäksi koko kone laitettiin tunkin ja köyden varaan, ja vaihteisto tuettiin toisella tunkilla.

Alakelkka jouduttiin irroittamaan, koska vaihteisto ei mahtunut tulemaan pois auton alta mikäli kelkka oli paikallaan (jäi muutamasta sentistä kiinni..)

Kun vaihteisto viimein tipahti - kirjaimellisesti - paikaltaan, saimme suhteellisen sievästi asetelman ja kytkinlevyn irti (huom. erikoispultit asetelmassa..). Sen jälkeen vauhtipyörää irroittamaan, joka olikin sitten helpommin sanottu kuin tehty. Vanha kytkinlevy oli muuten HIEMAN sileä Cheesy

Vauhtiksen pultit nimittäin olivat niin tiukassa että pulttipyssyllä niitä ei saatu auki, ja avaimella väännettäessä vauhtis - tottakai - pyörii samaa vauhtia ympyrää kuin väännetään. Ensin koitimme laittaa vauhtiksen hammaskehälle kuormaliinan, ajatuksena saada pidettyä vauhtista tarpeeksi paikoillaan että saisimme pultit auki, mutta vauhtis silti pyöri ympäri.

Sen jälkeen irroitimme oikean sisälokarin, jotta saimme kampuran oikeanpuoleisen päädyn esiin. Kampuran päädyssä olevien pulttien päällä oli kumisuoja (Kuva1 & Kuva2), jottei pultteihin pääse kertymään paskaa. Kumisuojus irti ja kampuran päädyn pulttiin avain kiinni ja avaimen varsi tukemaan runkoa vasten, jolloin saimme väännettyä vauhtiksen pultit auki (ovat muuten keleen tiukassa..).

Vielä kun irti olevasta vaihteistosta otettiin vanha painelaakeri/työsylinteri irti ja laitettiin uusi tilalle, homma oli niinsanotusti käännekohdassa, eli enää ei tarvitsisi purkaa mitään, vaan kasaaminen voisi alkaa.

Vauhtipyörä on helpoin laskea ja uusi nostaa tilalle käyttäen apuna sen ympärille kiedottua kuormaliinaa tai muuta vastaavaa, jolla se on helppo nostaa ylös tai laskea alas. Yksin alhaalta päin paikoilleen nostaminen sekä pultin kiinnittäminen voi olla erittäin työlästä.

Kasaamisvaiheessa ei sen suurempia ongelmia ollut, paitsi että vaihteisto ei meinannut millään mennä paikalleen, mutta ruokatauon jälkeen se lopsahti samantien kohdalleen (hyvä ruoka, parempi lopputulos) Smiley

Kun saimme auton kasaan, ilmasimme kytkimen. Sen jälkeen kävimme testilenkillä (n. 30km) jona aikana kytkinjärjestelmään tuli sen verran lisää ilmaa (tärinän avustuksella lähti pienet ilmakuplat liikkeelle) että viimeiset vaihteenvaihdot eivät oikein meinanneet onnistua kun kytkinpoljin painui miltei pohjaan asti ennenkuin se edes rupesi irrottamaan kytkintä.

Auto halliin, sisälokarit kiinni ja toinen ilmauskerta kytkimelle. Tämän jälkeen allekirjoittanut lähti paahtamaan kotia kohti (kello 20.00) ettei tarvinnut koko yötä ajella.

Puolessavälissä matkaa rupesi jo pelottamaan kun kytkin painui kerta kerralta enemmän ja enemmän pohjaan, mutta lopulta se tasaantui ja irroitti juuri ja juuri polkimen ollessa pohjassa sen verran, että sai vaihteita vaihdeltua ongelmitta.

Seuraavana päivänä kävin vielä ilmaamassa kytkimen kerran, ja nyt se toimii kuin unelma!

Aikaa meni kaikenkaikkiaan noin 17h, osaltaan vaikutti sietämätön kylmyys hallissa, mutta iso homma oli joka tapauksessa.



Vielä vähän hintoja osista:
kytkinlevy SACHS ovh. ~360e
asetelma SACHS ovh. ~360e
vauhtis SACHS (marmoritiskiltä alkup. osa) ovh. ~570e
painelaakeri/työsylinteri ovh. ~80e

Kaikki kuvat löytyvät osoitteesta http://dalgor.kuvat.fi/kuvat/Muuta/kytkin/.

Heittäkää kysymyksiä jos on ni osaan ehkä vastata Cheesy Kuitenkaan muistanut kaikkia asioita edelläolevassa tekstissä kertoa..
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
blenheim
Vieras
« Vastaus #26 : Maaliskuu 04, 2009, 11:47:20 »

Tämähän näyttää hyvältä, toivottavasti nyt toimii sitten kuten pitääkin. Oli muuten hyvässä hapessa selkä tuon rypistyksen jälkeen Smiley. Ensi kesänä helpottaa lämmityksen ansiosta sekä autonosturin tullessa kuvioihin mukaan. Ja tilaa tulee lisää sinne muutenkin ropailla vaikka kahta autoa samalla kertaa.

Näin asennuksen suorittajana voin sanoa, ettei mikään herkku homma ollut, varsinkaan ilman minkäänlaista ohjetta eri vaiheista ensimmäistä kertaa tälle autolle. Nyt homma sujuu varmaan puolessa siitä ajasta kunnei tarvitse miettiä mitenkä sen sieltä saa lumpsautettua pihalle, suosiolla vaan tarpeeksi tavaraa pois tieltä ja pultit auki. Että jos jollain muulla herää ajatus vaihdattaa kytkin ja muuta kilkettä niin onnistuu Wink.

P.S. Kävin tuossa omankin Fabiani alla ja vaikka se uusikorista onkin niin osapuilleen täysin samoilta näyttää osa-järjestys ja asettelu nokan osalta. Muovipaneeli alla on hieman erilainen.
tallennettu
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #27 : Maaliskuu 04, 2009, 01:11:53 »

Tämähän näyttää hyvältä, toivottavasti nyt toimii sitten kuten pitääkin.

Edelleen vaan pitää se yksi anturin piuha laittaa kiinni mikä unohtui Tongue
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
blenheim
Vieras
« Vastaus #28 : Maaliskuu 04, 2009, 05:49:05 »

Gnaah, harmittava unohdus kävi siinä loppukiireessä Cheesy. Siinä ei nyt sitten pala pakkivalot eikä sisäilma kierrä pakilla. Tuo oli muuten uutta meikäläiselle että käynnistää sisäilmankierron pakitettaessa, olen aina omassani ihmetelly että mitä helvataa se rupeaa puhisemaan aina kovempaa kun lyö pakkia päälle. Vissiinkään välttää imasemasta pakokaasuja sisälle pakilla?
tallennettu
Dalgor_
Administrator
Kisakuski
*****
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 905



Profiili
« Vastaus #29 : Maaliskuu 04, 2009, 08:08:30 »

Gnaah, harmittava unohdus kävi siinä loppukiireessä Cheesy. Siinä ei nyt sitten pala pakkivalot eikä sisäilma kierrä pakilla. Tuo oli muuten uutta meikäläiselle että käynnistää sisäilmankierron pakitettaessa, olen aina omassani ihmetelly että mitä helvataa se rupeaa puhisemaan aina kovempaa kun lyö pakkia päälle. Vissiinkään välttää imasemasta pakokaasuja sisälle pakilla?

Pakkivalot palaa, sisäilmankierto ei mee päälle Wink

Joo sen takia juurikin ettei kierrätä auton alta imupuolelle niitä pakokaasuja ja sitä kautta hyttiin, haisee nimittäin tosi miehekkäälle (Äänekoskella käyneet tietää tasan tarkkaan mille Äänekoski haisee, sama haju!) hytissä kun peruuttaa kaksi auton mittaa Cheesy

Voisitko blenheim kattoo etkasta sen liittimen missä kohtaa se on kun en jaksais ite asentaa laiskuuttani taas etkaa ja päivitellä sitä puoltatoista tuntia Cheesy
tallennettu

Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry: