vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - kirk

Sivuja: 1
1
Octavia vRS I / 95 E10-bensiini
« : Toukokuu 26, 2010, 01:53:27 ip »
Huomasin tossa uutisen että uusi E10 bensiini korvaa 95E:n ensi vuoden alussa. Kuulemma vanhaa 95E:ta saa vielä joltain bensa-asemilta, mutta ei läheskään kaikilta.

Kiinnostavaa on myös se että on listattu ne autot johon E10-bensa ei sovellu. Minun silmään pomppasi seuraava:

Lainaus
Octavia HB ja Combi: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 1,8T RS (132 kW) -malleja (AUG-moottori)

Tietääkseni kaikissa suomen Octavia RS (132 kW) on AUQ-moottori, ei AUG. Lisäksi kiinnostavaa on se että vastaavaa merkintää ei löydy esim Ibiza:sta tai Leon:ista, joissa on täysin sama moottori. Tai vaikkapa Audista tai VW:sta, joissa on lähes sama moottori. Mihin tämä tieto että Octavia RS:een E10 ei sovellu sitten perustuu?

Tosin, suurempi ongelma itselleni on se että 98E bensa tulee poistumaan lähes kaikilta pumpuilta, jolloin ei voi enää käyttää Revo:n moottorioptimointa ilman että vaarantaa moottorin kestävyyden.

2
Octavia vRS I / Naksutus taka-akselista
« : Syyskuu 28, 2009, 04:33:11 ip »
Tälläinen ongelma tällä kertaa:

noin 2 kuukautta sitten vaihdatin taka-akselin puslat (helat) Seat Leon Cupra:n vastaaviin korjaamolla. Noin viikko-pari vaihdon jälkeen alkoi kuulumaan naksutus taka-akselin suunnilta kuopissa, eli vähän kolinan oloinen ääni, mutta ei kuulosta täysin metalliselta. Ääni kuuluu mielestäni molemmilta puolita, ja tulee ihan varmasti takaa. Ääntä ei kuulunut ennen puslien vaihtoa. Briteissä on aika moni vaihtanut Leon Cupran taka-akselin puslat Octavia RS:ään, eli pitäisi toimia ihan hyvin. Sieltä en ole kuullut vastaavista ongelmista.

Noh, käytin sitten tietenkin autoni uudelleen samalla korjaamolla, jossa totesivat että vaikuttaa siltä että ääni tulee taka-akselin oikeasta puslasta (surprise, surprise). Ääni häviää heidän mukaan jos vetää puslan pultin vähän löysäksi, mutta sellaiseksi sitä ei tietenkään voi jättää. He eivät tosin osanneet sanoa mitä kannattaa tehdä jotta ääni katoaisi. Oman kokemuksen mukaan ääni tulee molemmilta puolilta akselia, mutta heidän mukaan vain yhdeltä puolelta.  

Kysymys onkin, mitä syitä äänelle voisi olla, ja mitä sille voi tehdä?
Itsellä heräsi ajatus että olisivat asentaneet puslat väärin (ne pitää kuulemma olla käännetty oikein). Toinen ajatus on että koska puslat ovat uudet ja jäykemmät, aiheuttaa tämä sen että joku toinen osa taka-akselissa joutuu kovemmalle rasitukselle, ja naksuttaa. Mikä tämä toinen osa voisi olla?

Jos teillä on hyviä ideoita miten löytäisin naksuttavan osan/osat, niin sellaisiakin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan :)

3
Octavia vRS I / Paremmat kauittimet eteen
« : Heinäkuu 28, 2009, 11:11:11 ip »
Tuli asennettua astetta parempaa kaiutinta etuoviin tossa hiljattain ja otinpa muutaman kuvankin, jospa jotakin kiinnostaa.

Projektisivu löytyy Briskoda.net:istä, eli linkki SINNE.

Kommentteja otetaan mielellään vastaan. Mitä olisi voinut tehdä toisin, jne.

Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu vahvistimen näkymätön asennus, jotta saisi hieman enemmän tuhtia ääneen. Se tosin jää luultavasti ensi kesään, kun ei ole tallia tarjolla.

4
Pistää hieman ketuttamaan Helkama-auton rahastus mitää tulee varaosien hinnoitukseen ja myyntiin. Ymmärrän toki että marginaalia pitää olla jotta bisnis pyörii, mutta jotain rajaa sentään.

Tilasin taannoin pari kappaletta kaasuläpän tiiviistettä (yhden varalle), jonka tiesin hinnaksi Isossa Britanniassa £1.55 (n. 1.72€).
Mitähän tämä pieni osa maksaa Helkama-auton kautta tilattaessa? Himpsun verran 5 euro päälle. Se ei paljolta kuulosta, mutta lasketaanpas katetta:

5/1.72 = 2.9. Helkama-auto-katetta on siis 190%. Enkä usko että Skoda UK myy ilman katteita.

No, 5 euroa sinne tänne ei maailmaa kaada, mutta kun kaikki osat on vähintään puolitoista kertaa kalliimpia mitä esim. Isossa Britanniassa niin kyllä sen huomaa kukkarossa.

Mitä se auttaa että tänne valittaa? Ei mitään, tiedän :)
Jos joku tietää mistä saisi tilattua alkuperäisia VAG-osia halvemmalla (esim. ulkomailta), niin kertokaa ihmeessä.

5
Octavia vRS I / Ajodiagnostiikkamittari Liquid Gauge
« : Helmikuu 26, 2009, 09:25:11 ap »
Bongasin seuraavan briskoda:sta, joten propsit sinne. Kyseessä on siis OBD-porttiin kytketty ajodiagnostiikkamittari, jonka voi asentaa kuljettajan raitisilmaportin paikalle. Muutama kuva selventää:








Asennuksessa täytyy huomioida että kaapeli joutuu olemaan kiinni OBD-portissa koko-ajan, ja vetää kuulemma melko paljon virtaa. Tämä vaikuttaa siis jopa bensankulutukseen, mutta miten paljon, en tiedä.




Sillä voi mitata ainakin seuraavia määreitä:

Mitarit ja käyrät
  • Moottorin teho
  • Moottorin vääntö
  • Ahtopaine
  • Tehokäyrä
  • Ilma/bensa-suhde
  • Ilmavirtaus
  • Ottoilman lämpötila
  • Pakokaasun lämpötila
  • Jäähdyttimen lämpötila

Ajastus
  • 0-60 km/h kiihdytysnäyttö
  • 0-100 km/h kiihdytysnäyttö

G-voimat
  • G-voima kaarreajostatistiikat
  • Kiihdytys ja hidastavuusnäyttö

Vikakoodit
  • 12 viimeisintä vikakoodia
  • Vikakoodien nollaus
  • Vikakoodien luku (?)

Liquid gaugea saa tilattua ainakin kahdesta paikasta:

Race Diagnostics pelkkä mittausyksikkö hintaan £170, tai täältä saa valmiiksi modattuna raitisilmamoduuliin:
SWG Motorsport hintaan £209.95.

Molemmista tulee varmaan jonninverran postikuluja päälle.

On kuulemma myös mahdollista saada ryhmäalennusta SWG Motorsportista: 5% jos ostaa 5-9 yksikköä ja 10% jos ostaa 10 tai enemmän.

Lainaus
Yes, I offer 5% discount for 5 to 9 units and 10% for 10 or more.

Best Regards
Jim Stuart
Race Diagnostics Ltd
www.racediagnostics.com

Minua kiinnostaisi hieman, mutta mietityttää toi OBD-kaapelin pitäminen kokoajan kytkettynä, sekä bensankulutus.

6
Octavia vRS I / Sivupeilien lämmitys ei toimi
« : Marraskuu 11, 2008, 09:43:54 ap »
Ostin autoni Toukokuussa, joten ei ole vielä ollut tarvetta lämmittää peileijä kauheasti. Nyt siihen olisi tarve, mutta peilit ei ota lämmetäkseen.

Oletin ensin että sulake olisi palanut, mutta en ainakaan löytänyt palanutta sulaketta. Mikä sulake vastaa peilien lämmityksestä? Manuaalissa ei mielestäni sitä sanota.

Tarkastin hieman mitä Briskoda.net:issä sanotaan aiheesta, ja siellä näin että peilien lämmitysvastukset ovat saattaneet palaa rikki. Sitä pitäisi kuulemma pystyä kokeilemaan yleismittarilla, mutta en saa käännettyä peilejä tarpeeksi paljon että saisin anturit peilin taakse, joten tuokaan ei näytä onnistuvan. Seuraavaa vaihtoehto olisi sitten yrittää poistaa lasin peilistä, mutta en tiedä miten se tehdään. Onko kellään kokemusta?

Muussa tapauksessa kai pitää viedä auto huoltoon.

7
Octavia vRS I / Lohkolämmitin Ocuun
« : Huhtikuu 29, 2008, 10:41:34 ap »
Minkälaiset lämmittimet teillä on Ocu 1 RS:ssä (AUQ)?

Tarkistin Defan ja Calixin tarjontaa, ja Defalla oli ainoastaan säteilylämmitintä (öljypohjaan) tarjolla, kun Calix tarjosi primäärivaihtoehtona säteilylämmitintä öljypohjaan, mutta vaihtoehtona löytyi myös lohkolämmitin (jäähdytysnesteen lämmitin).

Onko kenellekään lohkolämmitintä Ocu 1 RS:ssä, ja toimiiko hyvin? Mieluummin minä otan sellaisen kuin säteilylämmittimen.

Mielipiteitä?

Sivuja: 1