vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ripley

Sivuja: 1 2
1
Offtopic / Vs: Mitä teit tänään autoosi?
« : Maaliskuu 13, 2016, 07:15:59 ip »
Tankkasin ja pesin. Ai niin, ja vaihdoin moottorin...  8) :thup:

2
Fabia vRS II / Nokkaketju venyi - moottori vaihtoon
« : Maaliskuu 13, 2016, 07:12:45 ip »
Kolmisen viikkoa alkoi ikävä tapahtumasarja, joka on nyt kuitenkin saatu jotakuinkin onnelliseen päätökseen.
Vein Fabian 120 tkm:n määräaikaishuoltoon. Se sujui normaalisti ja maksoi kaikkineen rapiat päälle viisisataa. Jarrulevyt ja -palat olivat kuulemma kuluneet, mutta en lähtenyt niitä vielä vaihdattamaan.

Määräaikaishuoltoa seuraavalla pidemmällä reissulla, alle 300 km huollon jälkeen moottorin vikavalo syttyi. Kone menetti välillä tehoja ja kävi tyhjäkäynnillä epätasaisesti. Ajattelin, että huollossa oli mennyt jokin pieleen (viallinen sytytystulppa tai -kaapeli tjsp.), joten ajoin takaisin samalle korjaamolle. Sieltä ilmoitettiin, että vikakoodi kertoo nokka-akselien ajoituksen olevan pielessä ja että auto ei käynnisty.

Vasta tässä kohtaa minulla heräsi pahat aavistukset. Jälkiviisaana voin sanoa, että olisihan se pitänyt kuulla, kuinka kone pörisi kylminä pakkasaamuina. Päätin hinauttaa auton valtuutettuun merkkikorjaamoon, jossa voidaan selvittää valmistajan vastuu todennäköisesti aika kalliista konerikosta.

Seuraavassa huoltoliikkeessä luettiin vikakoodi ja mitattiin puristukset, minkä jälkeen tuomio oli, että moottori pitää vaihtaa. Kuulemma Skodan mukaan konetta ei edes avata, jos sekä nokka-akselien ajoitukset että puristukset viittaavat vikaan, vaan moottori vaihdetaan kokonaan. Siis vain moottori, kaikki apulaitteet siirretään vanhasta autosta. Hinta-arvio koko remontille oli n. 7500 euroa.

Tehtaan kanta oli, että he tulevat vastaan 70 % osien hinnassa ja 50 % työn hinnassa. Perustelu oli, että auto on reilusti ylittänyt sekä takuuajan että -kilometrit (vm. 2011 ja mittarissa tosiaan se 120 tkm). En tietenkään ollut tähän täysin tyytyväinen - onhan se kohtuutonta että mylly menee vaihtokuntoon näinkin uudessa autossa ja että joudun maksamaan remontista n. neljäsosan auton käyvästä arvosta!

Otin selvää siitä, miten tämän 1,4-litraisten kaksoisahdettujen TSI-moottorien tyyppivian korjauskustannusten korvaamiseen on suhtauduttu Suomessa ja Saksassa. Sain selville, että korvauskäytännöt ovat vaihdelleet huomattavasti: päällisin puolin toisiaan vastaavissa tapauksissa tehtaan korvausosuudet ovat vaihdelleet välillä 0 - 100 %. Kuitenkin kyseessä on valmistusvirhe, josta Volkswagen-konserni on ainakin Saksassa ottanut selväsanaisen vastuun. Rikkoutuneiden moottorien prosenttiosuus on kuitenkin ollut niin pieni, että tehdas ei ole nähnyt tarvetta täysimittaiseen takaisinkutsuun.

Otin yhteyttä Skodan maahantuojaan Helkama-Autoon kysyäkseni neuvoa, mistä vaihtelevat korvausosuudet johtuvat ja mitä minä voisin tehdä saadakseni paremman korvaustarjouksen tehtaalta. Helkama-auton takuuasioista tietävä henkilö vastasi, että koska olen ostanut auton käytettynä, on osa vastuusta käytetyn auton jälleenmyyjällä.

Lähetin sitten auton minulle myyneeseen liikkeeseen sähköpostin, jossa selostin lyhyesti tilanteen, esitin kysymykseni ja jätin yhteydenottopyynnön. Sieltä soitettiin minulle välittömästi ja luvattiin selvittää asia. Parin päivän kuluttua he tarjoutuivat korvaamaan kolmasosan minulle aiheutuvista kustannuksista, eli varsin ison summan rahaa. Tämä siitä huolimatta, että olin ostanut auton heiltä käytettynä n. 4 vuotta ja 80 000 km aikaisemmin! Auto oli siis kaupantekohetkellä kiistämättä ollut täysin kunnossa ja kaikki mahdolliset myyjän takuut olivat umpeutuneet. Erinomaista jälkimarkkinointa tältä autoliikkeeltä! Siellä saatan jopa asioida uudestaan.

Mitä opimme tästä?
  • Kaksoisahdetut TSI-koneet todellakin voivat paukahtaa yllättävän nopeasti. Jos kone rallattaa ja pörisee kylmänä, vie se huoltoon. Jos moottorin vikavalo palaa, vie se HETI huoltoon. Itse AJOIN auton huoltamon pihaan ja moottori oli jo vaihtokunnossa.
  • Merkkihuoltamot tulevat näissä tapauksissa vastaan. Hyvää tahtoa on myös takuiden umpeutumisen jälkeen. Kannattaa kysyä kohteliaasti. Huoltohistorian on kuitenkin syytä olla kunnossa.

Fabiassa on uusi nyt moottori, eli käyttöarvo ja ehkä myös jälleenmyyntiarvo nousi mukavasti. Hyvä niin, sillä oman laskuni loppusumma oli silti nelinumeroinen luku. Ei tullut  siis mitään erityisen halpoja kilometrejä. Ei oikeastaan haittaa, sillä on se vRS vaan aika hauska ajettava!  ;D

3
Fabia vRS II / Vs: Fabia RS 2 - Paljonko kilometrejä mittarissa?
« : Maaliskuu 13, 2016, 06:36:20 ip »
120 000 km määräaikaishuolto kolmisen viikkoa sitten - ja sen jälkeen menikin sitten moottori vaihtoon. Siitä lisää toisessa viestiketjussa...

4
Offtopic / Vs: Mitä teit tänään autoosi?
« : Marraskuu 16, 2014, 07:43:37 ip »
Pari viikkoa sitten tuuletin lakkasi toimimasta. Ilmastointi toimi normaalisti, mutta ilmaa liikutti vain ajoviima.
Kylmänkosteina aamuina ajamisesta ei kuitenkaan meinannut tulla mitään, sillä ruudut vetivät
vahvasti huuruun, varsinkin hurttien ollessa kyydissä.

Merkkihuollon analyysi oli, että joko tuuletin, säätövastus tai molemmat ovat rikki.
Ai-van, kiitos tiedosta (siitä kannattikin maksaa melkein kuusikymppiä).
Hinta-arvio: flekti 250 e, säätövastus 150 e, työt 400 euroa...

Viime torstaina vein kärryn samaan merkkihuoltoon, sillä sain takuuhuollot samalla (penkinlämmittimet ja DSG).
Onneksi vain tuuletin oli mäsänä, joten laskun loppusumma jäi vain 606 euroon.
Elämä on.
Kyllä nyt kelpaa taas ajella pylly lämpimänä kirkkaista ruuduista kurkistellen.

5
Offtopic / Vs: Mitä teit tänään autoosi?
« : Syyskuu 30, 2014, 08:28:59 ip »
Viime viikolla: Sisätilojen suursiivous. Eilen: kestovaha pintaan. Tänään: 90 000 km:n huolto. Kyllä kelpaa taas!

6
Fabia vRS II / Vs: Fabia RS 2 - Paljonko kilometrejä mittarissa?
« : Syyskuu 30, 2014, 10:40:09 ap »
90500 km, ja 90 tkm huolto käynnissä Turun Vauhtipisteessä. Palaneen lampun merkkivalo syttyi muutama viikko sitten, mutta kaikki lamput toimivat! Kuljettajan oven ikkunahissi pätki joskus, joten sen katkaisijaa saavat vilkaista. Moottoriöljyä kuluu normaalist (eli riittävästi). Radalle en tänä kesänä ehtinyt, joten renkaissa on vielä jotain jäljellä.

Olen tosi tyytyväinen ollut Fabiaan kyllä: kiva ajettava, mahtuu koirat ja fillaritkin sisälle kyytiin. Joskus rengasmelu käy rasittamaan, mutta silloin pistetään vaan poppia kovemmalle!

7
Kiits, hianoja kuveja!  :)

8
Fabia vRS II / Vs: Fabia RS 2 - Paljonko kilometrejä mittarissa?
« : Toukokuu 28, 2013, 06:26:34 ip »
61 tuhatta, ja hyvin pyyhkii. Uudet kesägummit alla ja 60t huolto tehtynä on mukava rullailla!

9
Fabia vRS II / Vs: Kesärengas vs Talvirengas polttoainekulutus
« : Joulukuu 04, 2012, 11:57:23 ap »
Toisin näillä keleillä kulutus on ensimmäiset 5-10 minuuttia jotain ihan muuta kuin kesällä, vaikka lohkolämmitin olisi
ollut päällä koko päivän. Tyhjäkäynnilläkin paukuttaa menemään 1,6 litraa tunnissa...

Pienempi kulutus talvella voi johtua myös kevyemmästä kaasun ja jarrun käytöstä, mikä johtaa joustavampaan ajotyyliin.
Pakkasilma on myös tiheämpää kuin hellepäivien ilma, mikä alentaa polttoaineen kulutusta, mutta lämpötilan vaikutus on luultavasti hyvin pieni.

10
Fabia vRS II / Vs: Alfa Romeo tarjous
« : Marraskuu 08, 2012, 11:37:47 ap »
Ja sama täällä. Voishan sitä mennä koeajamaan ihan huvikseen, mutta vaihto ei tule kyseeseen.

11
Fabia vRS II / Vs: Mattosarjat
« : Marraskuu 01, 2012, 06:14:20 ip »
Pelkillä kangasmatoilla tuli, kurakaukalot sai ostaa itse erikseen.

12
Fabia vRS II / Vs: RS:än huolto ja hinnat
« : Lokakuu 15, 2012, 10:01:23 ap »
Onko kukaan käynyt huollattamassa skodaansa Virossa? Kokemuksia Tallinnan seudulta?

Ajattelin ensi keväänä mennä joka tapauksessa hakemaan kesärenkaat Virosta,
kun ovat siellä jonkin verran halvempia. (Samalla tietenkin pidetään miniloma ja laitetaan
tankki ja auto täyteen polttonesteitä...)

Kevään korvalla on melko varmasti tullut jo sopivasti 60 000 km:n huollon aikakin, niin kai sitä
voisi teettää määräaikaishuollon siellä edullisemmin samalla kertaa.

13
Fabia vRS II / Vs: Uusi keskustelualue aukaistu Fabia RS II
« : Toukokuu 02, 2012, 01:32:06 ip »
Tämmöinen artikkeli osui silmään hesarista:
http://autot.oikotie.fi/uutinen/volkswagenin-tsi-moottoreissa-vikoja-jakop%C3%A4%C3%A4n-ketjuissa/51110?ref=HS
Liekö tästä ollut jo juttua täällä? Koskee siis ainakin vm. 2010 vRS-Fabioita.

14
Offtopic / Vs: Mitä teit tänään autoosi?
« : Huhtikuu 15, 2012, 07:50:07 ip »
Kesäkiekot alle ja pesu. Muistinpa vielä tarkistaa vararenkaan ilmanpaineen
ja nollata rengasrikkovaroittimenkin.

15
Fabia vRS II / Vs: Jälleen vikaa..
« : Huhtikuu 08, 2012, 11:37:48 ap »
Ei nyt varsinaisesti vika, mutta öljyn täyttöaukon korkki oli kadonnut!
Tarkastin Faabion öljyt ja lisäsin muutaman desin viime viikonloppuna samalla kun vaihdoin prätkiin öljyt.
Vein prätkien suodattimet ja jäteöljyt läheiselle korjaamolle ongelmajäteastiaan muovipussissa takapenkin jalkatilassa,
niin en osannut heti yhdistää öljyn käryä mihinkään ongelmaan. Ajattelin että prätkien suodattimista oli tippunut
muutama tippa kumimatolle ja haju johtui siitä. Eilen sitten pesin auton, kumimatot ja samalla ajattelin huuhtoa pölyt
myös konehuoneesta. ?-ljykorkki oli poissa! ?-ljysumua oli roiskunut jäähdytysnesteen paisuntasäilön päälle ja vähän
muuallekin, mutta öljynpinta ei ollut onneksi paljoa laskenut. Korkkia ei näkynyt missään. Taisin huolimattomuuttani jättää sen
kunnolla sulkematta.
Kaikki huolto- ja varaosaliikkeet olivat tietysti eilen kiinni, mutta onneksi Rinta-Jouppi antoi esittelyautosta korkin ihan
mukisematta. Ottivat tietysti tiedot ylös ja sanoivat lähettävänsä laskun perästä.
Taitaa varmuuden vuoksi kannattaa tehdä ylimääräinen öljynvaihto jos täyttöaukkoon on viikon aikana mennyt pölyä tai vettä.

Sivuja: 1 2