vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Valokuvaustopic

Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Ajattelin nyt perustaa tälläisen ketjun, jossa halukkaat voivat keskustella valokuvauksesta, kameroista, linsseistä ja muusta valokuvaukseen liittyvästä. Itse aloitin kuvaamaan aloittelijan järkkärillä, eli Nikon D40 kameralla. Sillä kuvasin noin nelisen vuotta ja päätin, että hieman paremmalle kameralle olisi käyttöä. Päätin myydä tuo D40:sen ja ostin tilalle Nikon D80:n. Siihen olen ollut erittäin tyytyväinen. Ero D90:n oikeastaan se, että D90 voi ottaa videokuvaa, mutta muuten pieni päivityksiä lukuunottamatta hyvin samanlaiset kamerat. Erillinen videokamera on, joten ei ollut tarpeellinen ominaisuus.

Eli oma kalusto on seuraavanlainen:

- Nikon D80
- Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6, peruskittilinssi
- Nikon 50mm f/1.8 kiinteäpolttoinen, melko valovoimainen
- Opteka Superwide Fisheye 0.20x
- Nikon Coolpix s9100 peruspokkari, joka kulkee helposti mukana. Tällä saa hyviä makroja (just opiskelin)

Eli näillä mennään toistaiseksi. Kunnon makrolinssi olisi tohon vielä hyvä, mutta edullisimmatkin pyörivät siellä 400 euron kantturoissa. Toki käytettynä jostain voisi löytyä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2013, 07:51:49 ap kirjoittanut Spoonie »
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
Ensimmäisellä järkkärillä mennään edelleen. Olisi ehkä rungon päivityksen paikka, mutta ei ole budjetti antanut moiseen myöden.

Kalustona nyt siis:

  • Canon 1000D sotaratsu
  • Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 kittilinssi
  • Canon EF 50mm f/1.8 II kiinteällä polttovälillä, valovoimainen objektiivi UV-suotimella
  • Tamron sp af 10-24mm f/3.5-4.5 di-ii ld laajakulmaobjektiivi pyöröpolarisaatiosuotimella
  • Hama Star 62 jalusta

Pitkään kuvasin pelkästään 50mm objektiivilla, mutta nyt kun tuli hommattua tuo laajakulma, niin siitä on muodostunut jonkinlainen vakio rungon nokalla. Jotenkin sitä vaan on tykästynyt siihen helppouteen, saada paljon tavaraa mahtumaan yhdelle ruudulle ilman jatkuvaa paikanvaihtoa kuten 50mm objektiivin kanssa joutui tekemään. Kiinteän polttovälin objektiivi kun on hyvin tarkka sijoittelultaan, jotta saa haluamansa asiat ruudulle.

Harrastukseksi tuota kuvaamista ei oikein voi sanoa ja taidotkin on olemattomat. Varmaan suurin syy kuvien huonoon laatuun on olematon silmä asettelulle yms. seikoille, joilla kuvauksessa on kai se suurin merkitys. Taiteellista silmää ei ole meikäläiselle juuri jaettu...  ;D

Loppuun vielä joku tekotaiteellinen räpsy 50mm putkella:



Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
50mm linssi on ollut myös oma suosikkini jo pitkään. Sen valovoimaisuus on vaan niin törkeen hyvä. Salamaa en oikein tykkää käyttää kun se jättää sellaisen kylmän fiiliksen siihen kuvaan. Täys amatööri olen valokuvauksessa, pitäisi vain enemmän kuvata ja harrastaa. Serkku sitä on enemmän harrastanut ja osaa/saa aivan älyttömän hienoja kuvia aikaan oli kamera mikä tahansa. Ei mullakaan mitään artistista silmää ole, päinvastoin. :)
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
Lainaus
Salamaa en oikein tykkää käyttää kun se jättää sellaisen kylmän fiiliksen siihen kuvaan.
Kunnes opit käyttämään ja taas aukeaa uusi ulottuvuus. :)
Tosin siinä leikissä kannattaa melkeinpä unohtaa kameran oma salama ja siirtyä erillisiin tuikkuihin.
Suora salama ei ole oikein koskaan hyvä.

Omaa kamera sekoilua ei jaksa nyt isommin tarinoida mutta jotain on tullut testailtua.
Kalustoa tullut ja mennyt:
  • Canon Ixus v3 pokkari (Kenno hajosi, joten luovutin lapsille leluksi)
  • Canon EOS 350D + 18-55 kittilasi (Myin eteenpäin 30D tieltä)
  • Canon EOS 30D (Myin eteenpäin 6D tieltä)
  • Canon EOS 6D (Nykyinen runko)
  • Canon 50mm f1.8 II (Eka linssi mitä ikinä ostanut ja sama on tallessa vieläkin. Huippu kampe hintalaatu suhteessa)
  • Canon 70-200mm 4L (Ostin 350D aikana ja myin tyhmänä myöhemmin pois. Ostan vielä uudestaan joskus.)
  • Peleng 8mm (350D aikana ostin ja myin eteenpäin myöhemmin)
  • Tamron 17-50mm f2.8 (Ostin 30D yhteydessä, kun vanha kittilasi meni kameran mukana)
  • Samyang 8mm (30D aikana ostin kun teki taas mieli laajista)
  • Canon 24-105mm 4L (Täyskenno vaatii vähän erilasia joten Tamronin tilalle tämä kittilasiksi)
  • Canon 100mm f2 (Oli edukkaasti käytettynä tarjolla niin ostin pois kuljeksimasta)
  • Canon EX580 ykkösiä 2kpl
  • Läpiammuttavia varjoja pari ja yksi heijastava... plus kaikennäköistä lisä hilpaketta salama hommiin

En tiiä saako tosta sekametelisopasta mitään tolkkua, mutta siinä pikaisesti muistellen luetteloa. :)

edit. Ja toki jalustaa ja monopodia löytyy. Myös itsetehtyä imukuppitelinettä autokuvailuun.
Pitäisi hommata kevyt puomi vielä niin voi alkaa harjoitella :)


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Ihan kivasti sulla näyttää noita putkia olevan. Veikkaa myös, että aika moni on samaa mieltä, että tuo edullinen 50mm on aivan omaa luokkaansa! Ootko ollut tyytyväinen tuohon Samyangin 8mm:seen? Tuo mun opteka on aivan surkea, en suosittele sitä kenellekään.

Nyt kun mainitsit niin on minulla tuommoinen ulkoinen salama, Cullmann D 4500-N. Sain sen ilmaiseksi ja olen ehkä kolme kertaa sitä käyttäny. Olet kyllä aivan oikeissa, että uusi ulottuvuus aukeaisi jos oppisi kameraa käyttämään kunnolla. Se vain tarvitsisi kunnon perehtymisen, eikä semmoista, että muutama räpsy sieltä täältä. Mä tarttisin kunnon annoksen kärsivällisyyttä ja vähemmän valikoita kamerassa. :D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2013, 07:43:34 ip kirjoittanut Spoonie »
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
Niin kakkuloita on ollut jokunen ja nykyään on jäljellä vain 24-105mm 4L, 50mm f1.8 ja 100mm f2.
Loput on tullut myytyä eteenpäin.
Ja ainut mitä kaipaan takaisin on tuo joskus ollut 70-200mm 4L. Kevyt mutta pirun näppärä zoomi.

Samyang 8mm oli ihan näppärä hintaisekseen. Kohtuu vähän tuli kuvattua sillä, mutta ajoi asiansa silloin kun tarvitsi sitä.
Ehkä enempi tykkäsin rautamötikkä Pelengistä. Jotenkin siinä oli enempi fiilistä :)

Kyllä tämä laji vaatii oman kiinnostuksen, jotta jaksaa vaivautua opettelemaan ja kehittymään.
Itellä homma lähti aluilleen kun huomasin pokkarin astuksista pitkän valotuksen.
Ostin sitten halpis jalustan ja menin iltaisin kuvailee autoja.
Sitten into kasvoi sen verran että ostin ekan järkkärini ja siitä se sitten levisi käsiin :D

Laittakaa toki galleria linkkejä jos moisia löytyy.
Kuvia on aina kiva katella.

Tässä jotain omia. Tuolla löytyy pokkari ajasta tähän hetkeen kuvia sekaisin :)
http://hb81.1g.fi/kuvat/


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Mun pitäis kans hankkia joku jalusta tuolle kameralle. Helpottaisi kummasti kuvaamista pimeellä ja saisi parempia kuvia aikaan (tai niin mä ainakin luulen). :D Oot täysin oikeassa, tämä laji tarvitsee aitoa kiinnostusta ja hieman enemmän perehtymistä. Olen itse ehkä turhan malttamaton, pitäisi saada kaikki heti ja nyt. ;D

Kävin kattelemassa noita sun kuvia ja kyllä huomaa, että sulla on selkeästi silmää ja taitoa tuohon kuvaamiseen. Kateellisena niitä kattelin ja jäin kuolaamaan tota Dahlbäckin imusarjaa. Sun sivun innoittamana avasin itselleni myös tuon palvelun. Kuvia sinne laitan kunhan kerkeän.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2013, 08:04:04 ap kirjoittanut Spoonie »
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
Imusarja oli tutun, joka kysyi voisinko kiillottaa sen.
Mulle tuotaessa oli siis sellainen kun kaupasta saatu.
LINKKI
Tuollainen siis alunperin ja nyt sellainen kun tuolla galleriassa. Jäätävä hinkkaaminen :)


Poissa Erno

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 744
    • Profiili
Itse olen kuvaillut nyt muutaman vuoden Nikonin D60:sellä. Ensimmäinen järkkärini ja tällä hetkellä kamerassa tarpeeksi ominaisuuksia, kuvaajassa ei. :P Mukana tuli se perus 18-55mm 1:3.5-5.6 -putki ja SS-400 salama. Viime vuonna tuli hankittua lisäputkeksi Nikonin 55-300mm 1:4.5-5.6 -putki, jolla on tullut nyt viimeaikoina jonkun verran leikittyä. Pääasiassa kuvailu on ollut "tylsää" asioiden dokumentointia, mutta jos sitä jossain vaiheessa alkaisi etsimään sitä sisäistä taiteilijaa... ;D


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Otin kameran esiin taas pitkästä aikaa ja edelleen yhtä vaikeata se on ;). Kolmijalka tuli hankittua, mutta harjoitusta tarvitaan edelleen melkoisesti. Ajattelin tuollaisen etälaukaisimen hankkia niin on helpompi ilveillä pikkuäijälle ja näpsiä kuvia :). Salaman kanssa otettuja kuvia pitää kyllä harjoitella. Niistä saa aika hyviä kunhan saan asetukset vielä kuntoon.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
Lankalaukaisin/kaukolaukaisin on myös kiva kun viivelaukaisuun ei ole valittavana kuin 10s. =)
Jalustalla suoraan kamerasta laukaisu saattaa täräyttää kuvaa.
Nykyisessä rungossa on sentäs 10s ja 2s viiveet valittavana, niin ei aina tartte kaivaa lankalaukaisinta esiin.
2s jaksaa jo odotella jos vain muutamaa ruutua napsii :)


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Lankalaukaisin/kaukolaukaisin on myös kiva kun viivelaukaisuun ei ole valittavana kuin 10s. =)

Ymmärränkö siis oikein, että jos haluan käyttää etälaukaisinta niin silloin kamera menee aina tuolle viivelaukaisu toiminnolle?

Jalustalla suoraan kamerasta laukaisu saattaa täräyttää kuvaa.

Jep. Tuon mä huomasin jo. Vaikka kuinka yritin varovasti sitä painaa niin silti jotkin kuvat tärähti. Tosin tuo kuvatta ei pysy sitten sekuntiakaan paikallaan mikä tietenkin hieman hankaloittaa kuvaamista. Pitää perehtyä enemmän tuohon ulkoiseen salamaan, koska se luo selkeästi enemmän mahdollisuuksia. Toinen mikä ainakin omalta osaltani tarvitsee harjoitusta on nuo kuvien värit. Aina on hieman liian tummaa tai ylivalottunutta.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa jaska74

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 739
    • Profiili

Ymmärränkö siis oikein, että jos haluan käyttää etälaukaisinta niin silloin kamera menee aina tuolle viivelaukaisu toiminnolle?

Ei mene, ainakaan canon eos:eissa
Audi A3 2.0 tfsi quattro
Vcds @ nummela


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili

Ymmärränkö siis oikein, että jos haluan käyttää etälaukaisinta niin silloin kamera menee aina tuolle viivelaukaisu toiminnolle?

Ei mene, ainakaan canon eos:eissa

Jep, ei se mene Nikonissakaan. Saan valittua joko ajastettuna tai sitten ilman. Pukki toi tuon Nikonin oman etälaukasimen ja ihan hauska lisäfeature se on. Tullut myös tässä hankittua tripodi ja pari kakkulaa lisää:

- Sigma Super-Wide II 24mm f/2.8 (melko vanha jo, ostin huuto.netistä noin 60 eurolla, mutta on ollut hintansa väärtti)
- Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro

Olin hieman skeptinen tuosta 24mm linssistä, mutta yllättävän hyvä kuitenkin. Ei välttämättä nopein tarkennus, mutta hintaansa nähdän voin kyllä suositella.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2013, 05:22:12 ip kirjoittanut Spoonie »
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: hb81
Ja ainut mitä kaipaan takaisin on tuo joskus ollut 70-200mm 4L. Kevyt mutta pirun näppärä zoomi.
Ja nyt sen sain!!! \o/  ;D
En muistanutkaan kuinka kevyt se on. Ihana kaveri reppuun muiden lisäksi.
Posti toi vähän aikasemmin myös 4kpl Aputure Trigmaster Plus II radioita salama leikkeihin.
Saa taas varmaan hetkeksi riittää kamera investoinnit ja keskittyä muihin :)