Olisiko ideaa mistä lähteä haarukoimaan käyntihäiriöiden syytä? On ollut pientä kylmäkäyntihäiriötä jo jonkin aikaa, mutta nyt auto on alkanut sammuilemaan tyhjäkäynnillä kylmällä koneella (MY16 bensakoneella, 120 tkm ajettu). Pysyy käynnissä heti käynnistyksen jälkeen, mutta kun tyhjäkäynti alkaa asettumaan sinne 800rpm paikkeille, niin käynti muuttuu epätasaiseksi. Se käydä rytkyttää ja hytkyttää epätasaisesti jonkin aikaa ja sammuu sitten. Käynnistyy heti uudestaan ilman mitään miettimisiä. Kaasulla pysyy kyllä käynnissä kun pitää kierrokset 1500 tai yli. Moottorin lämmettyä ei ongelmaa ole. Tänä aamuna käytin webastoa vartin verran, eikä käyntiongelmaa työmatkalla ilmennyt. Ehkä jotain pienen pientä häiriötä, mutta en ole ihan varma. Saattoi olla myös korvien välissä se häiriö.
Tulpat on juuri vaihdettu määräaikaishuollossa ja tuota pientä käyntihäiriötä oli jo ennen huoltoa.
Voiko laturi aiheuttaa tuollaisia oireita? Latausjännite on pudonnut 13.4 V:iin, mutta en muista sattuiko ensimmäiset sammumiset vaikka jännite oli vielä 14.4V. Sitä tuli kuitenkin jo aiemmin seurattua noiden lievempien oireiden takia. Moottorijarrutuksella näyttää kuitenkin 15V.
Huollossa olivat myös ladanneet akkua, muuten oli kuitattu akun kunto OK.
Vikakoodit luin, pitkä lista kaikkee
Ei ole lista just nyt tässä saatavilla, mutta siellä oli sytytyskatkoa eri sylintereissä, muistaakseni sama aikaleima kaikissa, joten olisiko ne koodit seurausta sammumisesta?
Parista koodista otin kuvan, joten niistä tiedot:
Quiesent current too high - U1406 00 [008]. Jännitteet Terminal 30 = 12.3V ja Terminal 15 = off.
High beam assistant B2000 47 Watchdog/safety uC failure (kaukovalo-assistentti oli lakannut toimimasta kesän aikana)
Eilen mittasin latausvirtaa, pari kaapelia akulta joihin sain pihtimittarin ympärille näyttivät 20A ja 40A. Tuolloin tosin latausjännitekin nousi taas hetkeksi 14.4 V:iin.
Oisko ideoita millä säästäisi euroja vianetsinnästä korjaamolla
Liittyyköhän tuo akku/laturi-homma tähän ollenkaan vai onko se ihan oma ongelmansa?
EDIT:
Vikana oli viallinen nokka-akselin asentotunnistimen magneettiventtiili. Ei tullut vikakoodia vaikka olisi pitänyt tulla.
Latausjännitteen vaihtelu onkin ilmeisesti normaalia..?