vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Auton oikeaoppinen peseminen?

Vieras · 44 · 43945

Faabio

  • Vieras
Kuinka siis pesen auton oikein, että maalipinta pysyy hyvänä ja lika lähtee irti?


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
Tästä se saarna alkaa...  ;)

Välineet:

1. Lammasvilla tai mikrokuitupesukintaat on paljon turvallisempia kuin sieni tai harja. Nuo kintaat sitovat lian itseensä, kun vastaavasti harja ja sieni liuttaa likaa suurimmaksi osaksi edellään tai pintaa vasten hieroen. http://www.cleanyourcar.co.uk/images/uploads/sheepskin_mitt1.jpg

2. Kaksi ämpäriä. Eli toisessa on puhdasta vettä ja toisessa puhdasta vettä sekä shampoota. Kun olet pessyt osan autostasi niin ensin huudot liat pois pelkkään veteen ja sitten kastat puhdasta shampoota kintaaseen toisesta ämpäistä. Lopulta huomaat kuinka huutomisvesi on täysin mustaa ja pesuainevesi kirkasta. Myös kunnon "gritguard" auttaa hiekan pitämisessä sangon pohjalla. http://www.cleanyourcar.co.uk/images/uploads/grit_guardBucket.jpg

3. Shampoo. Kannattaa käyttää sellasta shampoita, jotka ei pese vahaa pois pinnalta. Esim Zainojen kanssa kannattaa suosia Zainon omaa z-7 tai halvempana vaithoehtona Meguiarsin GoldGlass.

4. Kuivaus. Itse en käytä säämiskää tai silikoonisia kuivauslastoja. Näiden huono puoli on, että jos pesusta on jäänyt esim.hiekkaa maalipinnalle niin säämiskä tai lasta vaan vetää hiekan maalipintaa pikin pois. Vaihtoehtona on ostaa suuria mikrokuituliinoja tai vohvelikangaspyyhkeitä, jotka ovat tarkoitettu kuivausta varten. Tälläiset imee itseensä vettä 7* oman painonsa, joten pyyhe pitää kerran vääntää kuivaksi per auto. Myös mikrokuitu- tai vohvelikangaspyyhe on pinnaltaan huokoinen, joten se imee lian pinnalta itseensä. Esim Meguiarsin Watermagnet on hyvä kuivauspyyhe.

Vohvelikangaspyyhe: http://www.cleanyourcar.co.uk/images/uploads/derWunder1.jpg

Mikrokuitupyyhe: http://www.cleanyourcar.co.uk/images/uploads/CG_huge.jpg

Sitten kohta pesutekniikkaan...
Typo sinne, toinen tänne...


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
Pesu:

1. Ensin pestään vanteet ja renkaat sekä lokarin sisäpuoli. Tämä siitä syystä, ettei likaisesta vanteesta roisku likaa pestylle maalipinnalle pesun aikana. Kannattaa käyttää kaikille vannetyypeille sopivaa pesuainetta tai ihan normaalia autoshampoota. Jos lika ei shampoolla meinaa lähteä niin esim. Meguiarsin Wheel Brightener on turvallinen aine. Vanteille käytän omaa pesukinnasta tai vastaavaa. Myös erilaisia vanneharjoja voi käyttää, kunhan varmistaa ettei ne naarmuta esim vanteen kiillotettuja osia.

2. Autohan pestään ylhäältä alas. Itse pesen paneeli kerrallaan, jonka jälkeen huuhtelu. Pesuaine ei saa kuivua pintaan. Shampoon pitää olla pintaa liukastava sekä se ei saa riisua vahakerroksia pois. Itse käytän kahta eri pesukinnasta. Toisella pesen auton yläosan eli käytännössä oven puolestavälistä ylös päin. Toisella sitten kaikki sen alapuolelta. Näitä samoja kintaita käytän aina kyseissä järjestyksessä. Pesen aina niin etten hinkkaa mitään kohtaa useita kertoja vaan 1-2 vetoa riittää. Jos lika ei tällä lähde niin claybar esiin.

3. Huuhtelen auton aina avoimella letkulla lopuksi. Tämä helpottaa kuivausta, koska avoimella letkulla ei jää seisovaa vettä samalla tavalla kuin suuttimien kanssa. Kannattaa testata. Painepesuri on loppuhuuhtelussa viho viimeinen väline.

4. Kuivausta ei kannatta koskaan jättää tekemättä. Suihkutan vedellä laimennettua (1:1 suhteella) Z-6:sta, yhdelle paneelille kerrallaan. Ensin pyyhin suurimmat vedet suurpiirteisesti pois koko autosta. Sitten Paneeli kerrallaan, samalla Z-6 liukosella avittaen, kuivaan auton kokonaan. Z-6 liuoksen käytössä on se etu, että se liukastaa kuivattavaa pintaa ja näin vähentää mahdollisuutta aihettaa naarmuja. Toisella käyttökerralla se kiillottaa auton juuri vahatun näköiseksi. ;)

Vanteet, renkaat ja ovien karmit ym kuivaan viimeiseksi. Näihin käytän vanhoja ja hieman rupusia mikrokuituliinoja.

5. Ikkunat lopuksi. Mirkokuituliinaa tännekkin ja aineena Meguiarsin Glass Cleaneria.
Typo sinne, toinen tänne...


jyrkiboy

  • Vieras
Yksi kaikein tärkein pointti on puhtaat välineet. Petteri pisti jo aika tyhjentävän vastauksen.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Heh, taitaa porukka ottaa tosissaan tuon auton pesemisen ::)

Ite pesen ensin irtolian pois painepesurilla, sit pesuaine pintaan, toisella sienellä vanteet+pakoputken pää, toisella sienellä loput, sen jälkeen painepesurilla puhtaaks, sit lastalla enimmät vedet pois ja sit säämiskällä lopuks :D
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
Heh, taitaa porukka ottaa tosissaan tuon auton pesemisen ::)

Ite pesen ensin irtolian pois painepesurilla, sit pesuaine pintaan, toisella sienellä vanteet+pakoputken pää, toisella sienellä loput, sen jälkeen painepesurilla puhtaaks, sit lastalla enimmät vedet pois ja sit säämiskällä lopuks :D

Kunnolla kun tekee niin saa vain parasta. ;)
Typo sinne, toinen tänne...


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Joo mutta silti kun tuon luki niin tuli mieleen että tuossahan menee tuhottomasti aikaa?

Itellä pesu on yleensä 10-20min ja sen voi sitten suorittaa vaikka pari kertaa viikossa, mutta jos auton pesuun menee tunti/kerta ni ei nappaa montaa kertaa viikossa pestä  ;)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Jukka

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 748
  • Aivan vakio bensakone
    • Profiili
Kyllä tuossa nykyään melkein tunti menee, kun kuunnellut Petterin kommentteja aiheesta. Toinen mihin Petterin kommentit vaikuttaa on rahapussissa oleva lovi joka vain kasvaa  ;D ;D


Poissa Jukka

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 748
  • Aivan vakio bensakone
    • Profiili
Niijjuu nimimerkillä 20e / kpl kuivauspyyhkeet tulossa Englannista  ;D


jyrkiboy

  • Vieras
Tässä videoiden avustuksella ohjeita miten myös voi tehdä pesuja, kiilloituksia ja vahauksia.
http://paintcare-n-detailing.com/pinnacle.html


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
Tuollatavalla kun auton pesee niin se alkaa jo uudelleen likaantumaan kun aikaa meni 2 viikkoa =)


Poissa Jukka

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 748
  • Aivan vakio bensakone
    • Profiili

Jonde

  • Vieras
"Vain jenkit" voisi taas sanoa tuohon videoon.
Harvemmin tulee puhdasta autoa pestyä. Vaan kyllä tuollainen vanteen sisään menevä ja hyvin taittuva harja kelpaisi.
Ja mikä tuli mieleen tuosta oli vaahdotetun pesuaineen käyttö, omat pesuaineet kun eivät juuri vaahtoa ja silti tekevä hommansa.


jyrkiboy

  • Vieras
Vaahto ja pesuliuoksen liukkaus estävät naarmuuntumista tehokkaasti.

Kova hype on nyt käyttää vaahtotykkejä jolla auto vaahdotetaan kuin palolaitoksella konsanaan. Varmaan ihan kivaa hommaa mutta onko siitä nyt niin paljon hyötyä on sitten toinen asia. Netistä voi hakea hakusanalla Snow foam


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
Ton foamauksen ideahan on eräänlainen esipesu. Vaahdon pitäis pehmentää pinttynyt lika ja sitten kun paineella pesee pois niin suurimmat liat olisi poissa. Kovin tuota hypetetään. Tiedä sitten kuinka suuri etu tuolla saavutetaan, jos verrataan esim. ihan normaalin shampoo/vesi-seoksella suoritettavaan alkupesuun.
Typo sinne, toinen tänne...