vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Nokkaketju venyi - moottori vaihtoon

Poissa Ripley

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
  • Fabia Combi Race Blue
    • Profiili
Kolmisen viikkoa alkoi ikävä tapahtumasarja, joka on nyt kuitenkin saatu jotakuinkin onnelliseen päätökseen.
Vein Fabian 120 tkm:n määräaikaishuoltoon. Se sujui normaalisti ja maksoi kaikkineen rapiat päälle viisisataa. Jarrulevyt ja -palat olivat kuulemma kuluneet, mutta en lähtenyt niitä vielä vaihdattamaan.

Määräaikaishuoltoa seuraavalla pidemmällä reissulla, alle 300 km huollon jälkeen moottorin vikavalo syttyi. Kone menetti välillä tehoja ja kävi tyhjäkäynnillä epätasaisesti. Ajattelin, että huollossa oli mennyt jokin pieleen (viallinen sytytystulppa tai -kaapeli tjsp.), joten ajoin takaisin samalle korjaamolle. Sieltä ilmoitettiin, että vikakoodi kertoo nokka-akselien ajoituksen olevan pielessä ja että auto ei käynnisty.

Vasta tässä kohtaa minulla heräsi pahat aavistukset. Jälkiviisaana voin sanoa, että olisihan se pitänyt kuulla, kuinka kone pörisi kylminä pakkasaamuina. Päätin hinauttaa auton valtuutettuun merkkikorjaamoon, jossa voidaan selvittää valmistajan vastuu todennäköisesti aika kalliista konerikosta.

Seuraavassa huoltoliikkeessä luettiin vikakoodi ja mitattiin puristukset, minkä jälkeen tuomio oli, että moottori pitää vaihtaa. Kuulemma Skodan mukaan konetta ei edes avata, jos sekä nokka-akselien ajoitukset että puristukset viittaavat vikaan, vaan moottori vaihdetaan kokonaan. Siis vain moottori, kaikki apulaitteet siirretään vanhasta autosta. Hinta-arvio koko remontille oli n. 7500 euroa.

Tehtaan kanta oli, että he tulevat vastaan 70 % osien hinnassa ja 50 % työn hinnassa. Perustelu oli, että auto on reilusti ylittänyt sekä takuuajan että -kilometrit (vm. 2011 ja mittarissa tosiaan se 120 tkm). En tietenkään ollut tähän täysin tyytyväinen - onhan se kohtuutonta että mylly menee vaihtokuntoon näinkin uudessa autossa ja että joudun maksamaan remontista n. neljäsosan auton käyvästä arvosta!

Otin selvää siitä, miten tämän 1,4-litraisten kaksoisahdettujen TSI-moottorien tyyppivian korjauskustannusten korvaamiseen on suhtauduttu Suomessa ja Saksassa. Sain selville, että korvauskäytännöt ovat vaihdelleet huomattavasti: päällisin puolin toisiaan vastaavissa tapauksissa tehtaan korvausosuudet ovat vaihdelleet välillä 0 - 100 %. Kuitenkin kyseessä on valmistusvirhe, josta Volkswagen-konserni on ainakin Saksassa ottanut selväsanaisen vastuun. Rikkoutuneiden moottorien prosenttiosuus on kuitenkin ollut niin pieni, että tehdas ei ole nähnyt tarvetta täysimittaiseen takaisinkutsuun.

Otin yhteyttä Skodan maahantuojaan Helkama-Autoon kysyäkseni neuvoa, mistä vaihtelevat korvausosuudet johtuvat ja mitä minä voisin tehdä saadakseni paremman korvaustarjouksen tehtaalta. Helkama-auton takuuasioista tietävä henkilö vastasi, että koska olen ostanut auton käytettynä, on osa vastuusta käytetyn auton jälleenmyyjällä.

Lähetin sitten auton minulle myyneeseen liikkeeseen sähköpostin, jossa selostin lyhyesti tilanteen, esitin kysymykseni ja jätin yhteydenottopyynnön. Sieltä soitettiin minulle välittömästi ja luvattiin selvittää asia. Parin päivän kuluttua he tarjoutuivat korvaamaan kolmasosan minulle aiheutuvista kustannuksista, eli varsin ison summan rahaa. Tämä siitä huolimatta, että olin ostanut auton heiltä käytettynä n. 4 vuotta ja 80 000 km aikaisemmin! Auto oli siis kaupantekohetkellä kiistämättä ollut täysin kunnossa ja kaikki mahdolliset myyjän takuut olivat umpeutuneet. Erinomaista jälkimarkkinointa tältä autoliikkeeltä! Siellä saatan jopa asioida uudestaan.

Mitä opimme tästä?
  • Kaksoisahdetut TSI-koneet todellakin voivat paukahtaa yllättävän nopeasti. Jos kone rallattaa ja pörisee kylmänä, vie se huoltoon. Jos moottorin vikavalo palaa, vie se HETI huoltoon. Itse AJOIN auton huoltamon pihaan ja moottori oli jo vaihtokunnossa.
  • Merkkihuoltamot tulevat näissä tapauksissa vastaan. Hyvää tahtoa on myös takuiden umpeutumisen jälkeen. Kannattaa kysyä kohteliaasti. Huoltohistorian on kuitenkin syytä olla kunnossa.

Fabiassa on uusi nyt moottori, eli käyttöarvo ja ehkä myös jälleenmyyntiarvo nousi mukavasti. Hyvä niin, sillä oman laskuni loppusumma oli silti nelinumeroinen luku. Ei tullut  siis mitään erityisen halpoja kilometrejä. Ei oikeastaan haittaa, sillä on se vRS vaan aika hauska ajettava!  ;D


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Ikävä tapaus ja kyllä varmasti ottaa päähän, tuon ikäisen ja hintaisen auton hommannut niin ei kyllä heti odottaisi että saa rempata noin isolla summalla. Tämmöinen kyllä pistää mietityttään että pitäisikö oma Räsä hukata kun viellä toimii hienosti ja mittarissa vasta 71tkm. Ennenkin saanut lukea näistä TSI koneiden ongelmista ja porsiiko se kone taas uudestaan 100tkm ajon jälkeen? Toisaalta auto on semmoinen mistä koko perhe tykkää, uudesta saakka pitänyt siittä hyvää huolta ja onhan tuolla kiva ajaa niin ne taas puoltavat vaihtoon laittoa.
VRS


Poissa hanss

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
  • Fabia Rs Combi
    • Profiili
Itsellä mittarissa 91tkm. Kylmänä kuuluu tuo pörinä ja pikku nakutus, joka katoaa parissakymmenessä sekunnissa.
Harkitsin kyllä käyttäväni ketjun vaihdossa tämän tässä kesällä, jos sillä ehkäsis isomman rempan... Itsekkään kun en raaskisi vaihtaa!


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Ei tuota ketjuremppaa varmaan viellä tarvi noilla kilsoilla itse ainakaan kokonaan kustantaa?
VRS


Poissa hanss

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
  • Fabia Rs Combi
    • Profiili
Huollossa käytetty, ketju kuulemma hyvässä kunnossa. Uudet öljyt ja tulpat sisään, ja nyt vaan kovaa ajoa. Tein vielä RVS-käsittelyn siihen päälle.
Takuuta vielä heinäkuun loppuun, että jos jotain isompaa huoltoa ois tulossa niin mielellään nyt sitten sais tulla  :D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2016, 11:46:26 ap kirjoittanut hanss »


Poissa Erno

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 744
    • Profiili

Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Meidän Fabia RS meni 120tkm huoltoon ja samalla todettiin että jakoketju on venynyt.
Itse pyysin tuota kuulostelemaan kun vähän kylmänä rallattanut käynnistäessä.
Maahantuojalle lähtee reklamaatio remontista että paljon lähtevät tulemaan vastaan tuossa jakoketjun vaihdossa.
Kuulemma 3000e remontti, joka kuulostaa aika hullulta, mutta on kuulemma tähän kaksoisahdin koneeseen kalliimpi kuin normi 1,4 tsi moottoriin.
Nyt jännitetään vastausta sieltä päin että mitä tullaan korvaan.
Isoa vastaan tuloa kyllä odottaisin, autolla aukoton merkki huoltokirja ja ensimmäinen omistaja. Mittarissakin vasta 116tkm.
VRS


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Fabian jakoketju keissin tulos oli että maahantuoja korvasi koko rempasta 60% ja autoliikkeestä tultiin 100e vastaan. Tuosta itselle kuluja jäi silti ihan mukavasti  >:(.
VRS