vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Hölmöjä pikakysymyksiä

Poissa jaska74

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 739
    • Profiili
Täälläkin on turvavöidsä muovi vain kuskilla, ja lämppärin läpät nakssuttelee kun virrat kääntää päälle, ei muuten
Audi A3 2.0 tfsi quattro
Vcds @ nummela


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
Turvavyön vastakappaleessa on kutistesukan näköinen suojamuovi kuskin puolella. Apurin puolella näkyy suoraan vaijerit millä vastakappale on penkissä kiinni. Puuttuuko siitä tuo suojasukka vai onko kuskin puolelle joku tuunannut semmoisen?

Ko. suoja on siinä sitä varten että siellä sisällä menee sähköjohdot. Kuskin puolella on tuo turvavyötunnistin, jota apukuskin puolella taas ei ole.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Turvavyön vastakappaleessa on kutistesukan näköinen suojamuovi kuskin puolella. Apurin puolella näkyy suoraan vaijerit millä vastakappale on penkissä kiinni. Puuttuuko siitä tuo suojasukka vai onko kuskin puolelle joku tuunannut semmoisen?

Ko. suoja on siinä sitä varten että siellä sisällä menee sähköjohdot. Kuskin puolella on tuo turvavyötunnistin, jota apukuskin puolella taas ei ole.

Tämä selittää sen. Arvelin ensin, että joku on repinyt sen suojan apurin puolelta pois.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Jos combin ulkonäön raiskaa takaroiskeläpillä niin sopiiko 235/35 R19 nakit 45 ET.llä ja 8.5" vanteilla pyörimään alla?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
Jos combin ulkonäön raiskaa takaroiskeläpillä niin sopiiko 235/35 R19 nakit 45 ET.llä ja 8.5" vanteilla pyörimään alla?

Sopii. Roiskeläpät ei todellakaan tule olemaan ensimmäinen ongelmakohta, vaan puskurin ja korin liitoksessa oleva lipare lokasuojan sisäpuolella. Oletan kuitenkin että vakioalustalla mennään, kun et sitä erikseen maininnut, joten ongelmia ei tule. Suositeltavampi rengaskoko tuohon muuten tosin on 225/35R19. Tuo ehdottamasi koko on hieman pulla tuolle vanteelle, mutta suojaa toki enemmän vannetta.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Jos combin ulkonäön raiskaa takaroiskeläpillä niin sopiiko 235/35 R19 nakit 45 ET.llä ja 8.5" vanteilla pyörimään alla?

Sopii. Roiskeläpät ei todellakaan tule olemaan ensimmäinen ongelmakohta, vaan puskurin ja korin liitoksessa oleva lipare lokasuojan sisäpuolella. Oletan kuitenkin että vakioalustalla mennään, kun et sitä erikseen maininnut, joten ongelmia ei tule. Suositeltavampi rengaskoko tuohon muuten tosin on 225/35R19. Tuo ehdottamasi koko on hieman pulla tuolle vanteelle, mutta suojaa toki enemmän vannetta.

Vakioalustalla mennään ja mitään suurta madallusta ei ole tarkoitus tulla tekemäänkään. Ehkä joskus voisi pari senttiä tiputtaa, jos iskareita joutuu vaihtelemaan.
Nyt mulla on tuo 225/35R19 rengastus ja mielestäni näyttää, että rengas joutuu venymään 8.5" vanteelle. Joku puheli, että 235 ei joudu sivuistaan venymään ja olisi hiljaisempi ton levysellä vanteella.

Takana oli 13mm spacerit ja renkaat on ottaneet kiinni kuvailemaasi lipareeseen. Sitä en tiedä ottaako 235/35R19 kiinni tuonne ilman spacereita 45 ET.llä?

Perä voisi pysyä puhtaampana, jos olisi roisekeläpät tai sitten ei. Voi tehdä pyörteen ja sotkea enemmän. Noita cordoboja ollut 2kpl toinen madallettu ja takaroiskeläpillä ja toinen vakio alustalla ja ilman roiskeläppiä. Tämä jälkimmäinen pysyi puhtaampana samoissa olosuhteissa ajaessa.

Onko foorumilaiset laitelleet takaroiskeläppiä, jos on niin miten on auton likaantuminen muuttunut?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
Nyt mulla on tuo 225/35R19 rengastus ja mielestäni näyttää, että rengas joutuu venymään 8.5" vanteelle. Joku puheli, että 235 ei joudu sivuistaan venymään ja olisi hiljaisempi ton levysellä vanteella.

Tuota en kyllä ymmärrä, miten renkaan venyminen vaikuttaisi rengasmeluun? Saman levyinen pinta siihen asfalttiin koskee, on venyä tai ei. Vaikutuksen voisi luulla olevan päinvastainen, eli mitä kapeampi kumi, niin periaatteessa sen pienempi meteli tiettyyn pisteeseen asti, jos vertailtava rengasmerkki ja malli pysyy samana.

Onko foorumilaiset laitelleet takaroiskeläppiä, jos on niin miten on auton likaantuminen muuttunut?

Laitoin tuohon omaan kippooni jälkiasenteisena toimenpiteenä takaroiskeläpät, enkä kyllä suoraan sanoen huomannut mitään eroa perän likaantumisen osalta. Farmariauton perä kun on todella altis tuolle likaantumiselle muutenkin, niin eron huomaaminen on vaikeata. Kaiken lisäksi joudun ajelemaan aika paljon sorateitä, joten kokemusta tuosta auton perän likaantumisesta valitettavasti riittää kyllä.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Tuota en kyllä ymmärrä, miten renkaan venyminen vaikuttaisi rengasmeluun? Saman levyinen pinta siihen asfalttiin koskee, on venyä tai ei. Vaikutuksen voisi luulla olevan päinvastainen, eli mitä kapeampi kumi, niin periaatteessa sen pienempi meteli tiettyyn pisteeseen asti, jos vertailtava rengasmerkki ja malli pysyy samana.
Perustuu siihen, että leveämpi rengas ei joudu venymään vanteelle jolloin renkaan rungolle jää varaa joustaa enemmän ja silloin autoon ei välity niin paljon rengasmelua kuin rengastuksella missä rengas on venytetty vanteelle sivut soiden.
Laitoin tuohon omaan kippooni jälkiasenteisena toimenpiteenä takaroiskeläpät, enkä kyllä suoraan sanoen huomannut mitään eroa perän likaantumisen osalta. Farmariauton perä kun on todella altis tuolle likaantumiselle muutenkin, niin eron huomaaminen on vaikeata. Kaiken lisäksi joudun ajelemaan aika paljon sorateitä, joten kokemusta tuosta auton perän likaantumisesta valitettavasti riittää kyllä.
Marmorilta haetut läpät? Asennus vissiin plug and play?
ps. Foto olis kiva ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2013, 09:01:27 ip kirjoittanut Intruder 1400 »
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
Perustuu siihen, että leveämpi rengas ei joudu venymään vanteelle jolloin renkaan rungolle jää varaa joustaa enemmän ja silloin autoon ei välity niin paljon rengasmelua kuin rengastuksella missä rengas on venytetty vanteelle sivut soiden.

Eiköhän tuo mene jo hieman saivartelun puolelle tuon huiman 35mm profiilin ja 3 bar:n rengaspaineen kanssa...  ::)

Marmorilta haetut läpät? Asennus vissiin plug and play?
ps. Foto olis kiva ;D

Marmorilta noudetut juu. FL mallin läpät.

Pelkistä kuraläpistä en ole kuvaa ottanut, mutta tuossa ne on asennettuna:



Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
JaVa^ haastelee kyllä asiaa, että 35 profiilisella, kun ajelee niin ei paljon rungon jäykkyys varmaankaan vaikuta. Enemmän voisi vaikuttaa, kun toimittas sahanterälle hakkaantuneet Nankangit taikaisin kiinaan ja ostas vaikkapa Hankookit alle. Ne vissiin aika hiljaisia vaikka tosin mikään 35 sarjalainen ei hiljainen ole.

Mustaan räsään noin roiskeläpät käy. Hopeassa tai jossain muussa vaaleassa värissä voi erottua sivusuunnan reilun ylityksen myötä rumasti silmään.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
JaVa^ haastelee kyllä asiaa, että 35 profiilisella, kun ajelee niin ei paljon rungon jäykkyys varmaankaan vaikuta. Enemmän voisi vaikuttaa, kun toimittas sahanterälle hakkaantuneet Nankangit taikaisin kiinaan ja ostas vaikkapa Hankookit alle. Ne vissiin aika hiljaisia vaikka tosin mikään 35 sarjalainen ei hiljainen ole.

Nankang:t taitaa vielä yleensä olla sillä kalanruoto-kuviolla, joka aiheuttaa sellaista ylimääräistä jurinaa ajossa. Epäsymmetriset renkaat eivät tuota samaa tee. Omakohtaista kokemusta tuosta sen verran että edessä tällä hetkellä omassa autossa kalanruotokuvioiset FK452 renkaat ja takana epäsymmetrisellä kuviolla FK453, kun aiemmin takana oli sama rengas kuin edessä. Ero oli ja on korvin kuultavissa, että jurina poistui takaa renkaiden kuvioinnin muutoksen takia. Eteen varmaankin vaihdan ensi ajokaudelle nuo FK453 mallit, niin saa ajomelua lisää pois.

Mustaan räsään noin roiskeläpät käy. Hopeassa tai jossain muussa vaaleassa värissä voi erottua sivusuunnan reilun ylityksen myötä rumasti silmään.

Totta, mutta kivien ruvelle hakkaama takapuskuri on vieläkin rumempi kuin nuo roiskeläpät. Kokemusta on, valitettavasti.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Marmorilta noudetut juu. FL mallin läpät.

Onko nämä siis FL RS.n läpät vai normaalin FL.n? Vakio FL.n takapuskurin profiili ilmeisen lähelle sama kuin preFL RS.n puskuri?

Sisälokareissa ilmeisesti suoraan ruuvin paikat mihin läpät saa kiinni? Siis tässä preFL.ssä.

ps. Onko preFL läpät kulmikkaammat kuin FL.n läpät?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2427
    • Profiili
Onko nämä siis FL RS.n läpät vai normaalin FL.n? Vakio FL.n takapuskurin profiili ilmeisen lähelle sama kuin preFL RS.n puskuri?

Sisälokareissa ilmeisesti suoraan ruuvin paikat mihin läpät saa kiinni? Siis tässä preFL.ssä.

ps. Onko preFL läpät kulmikkaammat kuin FL.n läpät?

Muistaakseni ovat ihan normaalin FL:n läpät (osanumero KEA600001A lukee näköjään kuitissa). Kyllä ne siellä marmoritiskillä osaa oikeat tilata.

Pre-FL RS:ään ei ole ikinä varsinaisesti ollut saatavilla takakuraläppiä...


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Onko nämä siis FL RS.n läpät vai normaalin FL.n? Vakio FL.n takapuskurin profiili ilmeisen lähelle sama kuin preFL RS.n puskuri?

Sisälokareissa ilmeisesti suoraan ruuvin paikat mihin läpät saa kiinni? Siis tässä preFL.ssä.

ps. Onko preFL läpät kulmikkaammat kuin FL.n läpät?

Muistaakseni ovat ihan normaalin FL:n läpät (osanumero KEA600001A lukee näköjään kuitissa). Kyllä ne siellä marmoritiskillä osaa oikeat tilata.

Pre-FL RS:ään ei ole ikinä varsinaisesti ollut saatavilla takakuraläppiä...

Eikä tarvitse vuolla/lämmittää ja irroitella sisälokaria ym, että saa paikoilleen siististi?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Tuleeko tuossa JaVa nuo ruuvit mukana vai pitääkö hankkia erikseen?
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line