vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

RS:n öljynvaihto "sisäänajon" jälkeen

Vessu

  • Vieras
Ohessa muuten toiselta foorumilta löydetty ajatus,jossa saattaa piillä totuuden siemen:

Mielestäni noiden kaksoisahdettujen 1.4 TSI-koneiden jakopääongelmat liittyvät suoraan tai välillisesti samaan typerään suunnitteluvirheeseen, suojaamattomaan turbon voiteluputkeen. Turbon öljyputki menee noissa alkupään moottoreissa aivan turbon pakopesän vierestä laakeripesälle eikä välissä ole mitään lämpökilpeä tai vastaavaa lämpösäteilysuojaa. 90kw koneessa putken reititys on erilainen ja välissä on lämpökilpi. Kaksoisahdetun moottorin pysäyttämisen jälkeen putkessa oleva öljy tuhkautuu erityisesti jos moottori on sammutettu kovan ajon jälkeen. Tätä tuhkaa sitten kerääntyy öljypohjaan ja tukkii osaltaan öljypumpun imusiivilää, asiaa pahentaa vielä mielestäni typerän pieni öljymäärä suhteessa moottorin litratehoon ja ainakin volkkareissa käytössä olevaan longlife-huoltoväliin. ?-ljy pysyy koko ajan helvetin kuumana ja tuhkaa kertyy koko ajan lisää öljypohjaan, ahtimen öljyputki alkaa tukkeutua tuosta pakopesän tienoilta kun kierto tuossa paikassa hidastuu ja putken lämpötila kasvaa. Kun öljynpaine alkaa ajossa laskea tukkeutuneen öljypumpun imusiivilän takia jakoketjun kiristin ei pidä enää ketjua kireällä ja se alkaa raplattaa. Tämä väpättäminen venyttää ketjua ja lopulta jako sopivassa tilanteessa pääsee hyppäämään, esim kylmäkäynnistyksessä. Pahimmassa tapauksessa seurauksena moottoririkko tai ainakin sylinterikannen vaurioituminen.

?-ljyputkia vaihdetaan ainakin korjausten yhteydessä suojakuorella varustettuun osaan.



Tuo kirjoitus liittyi VW:n TSi jakoketjuongelmiin joita on ollut paljon.
Joten ei välttämättä paha idea vaihdella niitä öljyjä ainakin jos meinaa autoa pidempään pitää  ???
Mainitaampa vielä lähdekin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3403.60


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
No onneksi on öljynlämpötilamittari, jota seuraamalla samoissa olosuhteissa pysyy jyvällä. Tosin näillä öljynlämpötiloilla mitä tähän mennessä on esiintynyt. Niin ei kyllä ongelmia tule! Sanoisin että 105 astettakin on vielä normaali lämpötila öljylle. Ja kyllähän sen jokainen tietää, että turboa vähän "jäähdytellään" kovan ajon jälkeen.


Vessu

  • Vieras
Ninpä,mutta kyllähän tuo longlife huoltoväli on se "kaiken pahan alku".
Olettekos muuten kuunnelleet konetta sammuttamisen jälkeen?
Konehuoneesta kuuluu tulevan jonkinasteisen pumpun ääni,olisiko joku automaattinen öljynkierto systeemi?
Edelleen aiheesen palatakseni tuskimpa siitä mitään haittaa on vaikka nuo öljyt vaihtaisi sisäänajon jälkeen ennen huoltovälin täytymistä.
?-ljyn kustannus on kuitenkin kohtuullisen pieni.
Oli muuten ensimmäistä kertaa minullakin pohjoisen reissun yhteydessä öljynlämmöt yli 92 asteen kun takana oli 700 km ajoa  ;D


Poissa ToniT

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 86
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
Jep, jokin tuossa autossa jää hurisemaan/surisemaan hetkeks sammuttamisen jälkeen.

Ei vielä ole jäänyt kiinnostamaan niin paljoa että olisi oikein koittanut selvittää mikä sen on mutta jos joku sattuu tietämään niin kertokoon toki.
Hyvä idis olis kyllä jos öljyä jäis kierrättään hetkeks.


Poissa jiipee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
Moi, samaan surinaan kiinnitin itsekkin huomioita ja jostain lueskelin että ahtimelle on oma jäähdytyspiiri ja pumppu joka kierrättää vettä vaikka koneen sammuttaisi. Tämä estää mm. turbon laakereissa olevan öljyn ylikuumenemisen.


Poissa timok

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 17
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
Nyt 3700 km ajettu ja öljyn varoitusvalo vilkahti, tikusta kun tarkastin niin vähän kärki oli kosteana, 1 litra lisätty niin nousi puoleen väliin.


Poissa Tunpero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Nyt 3700 km ajettu ja öljyn varoitusvalo vilkahti, tikusta kun tarkastin niin vähän kärki oli kosteana, 1 litra lisätty niin nousi puoleen väliin.

Sama vika! n. 3600km-mittarissa ja öljyä litra sisään... Kova on öljynkulutus näin alkuvaiheessa.


Poissa Jukka

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 748
  • Aivan vakio bensakone
    • Profiili
Nyt 3700 km ajettu ja öljyn varoitusvalo vilkahti, tikusta kun tarkastin niin vähän kärki oli kosteana, 1 litra lisätty niin nousi puoleen väliin.

Sama vika! n. 3600km-mittarissa ja öljyä litra sisään... Kova on öljynkulutus näin alkuvaiheessa.

Ei se siitä mihinkään tasoitu, vaikka kilometrejä tulee  ::)


Vessu

  • Vieras
4100 km mittarissa,tänään tarkistin öljypinnan->ei toimenpiteitä laskenut max merkistä ehkä 2-3 mm alaspäin.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Kulutus on yksilöllistä kun on mm satkuista kyse. Meillä kyllä loppu öljyn kulutus 5000 km jälkeen melkein kokonaan. Kun siellä 3000-4000 kieppeillä ostin uuden l purkin niin sitä on vieläkin kontissa 3 dl ja tikkun merkki nyt n. puolivälissä. Niin ajettu on nyt 8400 km! ;D :P

"Syylari" vettä hävinnyt 2-4 desiä. Meillä on ainakin selvä vuoto kohta paisuntasäiliön alaletku liitoksessa. Ensi viikolla sveitsinportissa tsekkaavat ja lisäävät glykolit, kun itse heitin tislattua vettä säiliöön, kun oli alarajassa. ???


Vessu

  • Vieras
No nyt tsekkasin uudestaan, 5500 km mittarissa ja sain heittää 6 desiä koneeseen.


Poissa timok

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 17
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
6000 km mittarissa ja jo toinen litra lisätty, edellisen lisäsin reilu 2000km sitte


Vessu

  • Vieras
6000 km mittarissa ja jo toinen litra lisätty, edellisen lisäsin reilu 2000km sitte
Sähän olet kohta jo tehnyt siihen öljynvaihdon (tilavuus 3,2L) :o
Itselläni 7200 nyt mittarissa ja toi 6 desiä on mennyt tähän mennessä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2011, 07:53:38 ip kirjoittanut Vessu »


Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili
...Sähän olet kohta jo tehnyt siihen öljynvaihdon (tilavuus 3,2L)...

Tilavuus taitaa olla 3.6 l, mutta yli puolet on jo tosiaan timok:n pirssissä vaihdettu. Itse olen ajanut kohta 10000 km ja luovutuksessa saatu litran pönikkä on vielä toistaiseksi riittänyt. Tosin pohja taitaa jo purkissa paistaa. Minä olen päätökseni tehnyt ja vaihdatan öljyt kertaalleen pikapuoliin.

- Litti
Citigo 75 Dynamic


Poissa ToniT

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 86
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
kovasti on eroja kulutuksissa kyllä.

Itse kurkkasin tovi sitten viimeksi n.9500 silloin mittarissa ja auto ei ehkä ihan suorassa ollut, mutta asfaltti pinnalla kuitenkin niin tilanne edelleen sama.
n.2 mm ylärajasta öljymäärä ja ei ole tarvinnut lisätä ollenkaan.