Ohessa muuten toiselta foorumilta löydetty ajatus,jossa saattaa piillä totuuden siemen:
Mielestäni noiden kaksoisahdettujen 1.4 TSI-koneiden jakopääongelmat liittyvät suoraan tai välillisesti samaan typerään suunnitteluvirheeseen, suojaamattomaan turbon voiteluputkeen. Turbon öljyputki menee noissa alkupään moottoreissa aivan turbon pakopesän vierestä laakeripesälle eikä välissä ole mitään lämpökilpeä tai vastaavaa lämpösäteilysuojaa. 90kw koneessa putken reititys on erilainen ja välissä on lämpökilpi. Kaksoisahdetun moottorin pysäyttämisen jälkeen putkessa oleva öljy tuhkautuu erityisesti jos moottori on sammutettu kovan ajon jälkeen. Tätä tuhkaa sitten kerääntyy öljypohjaan ja tukkii osaltaan öljypumpun imusiivilää, asiaa pahentaa vielä mielestäni typerän pieni öljymäärä suhteessa moottorin litratehoon ja ainakin volkkareissa käytössä olevaan longlife-huoltoväliin. ?-ljy pysyy koko ajan helvetin kuumana ja tuhkaa kertyy koko ajan lisää öljypohjaan, ahtimen öljyputki alkaa tukkeutua tuosta pakopesän tienoilta kun kierto tuossa paikassa hidastuu ja putken lämpötila kasvaa. Kun öljynpaine alkaa ajossa laskea tukkeutuneen öljypumpun imusiivilän takia jakoketjun kiristin ei pidä enää ketjua kireällä ja se alkaa raplattaa. Tämä väpättäminen venyttää ketjua ja lopulta jako sopivassa tilanteessa pääsee hyppäämään, esim kylmäkäynnistyksessä. Pahimmassa tapauksessa seurauksena moottoririkko tai ainakin sylinterikannen vaurioituminen.
?-ljyputkia vaihdetaan ainakin korjausten yhteydessä suojakuorella varustettuun osaan.
Tuo kirjoitus liittyi VW:n TSi jakoketjuongelmiin joita on ollut paljon.
Joten ei välttämättä paha idea vaihdella niitä öljyjä ainakin jos meinaa autoa pidempään pitää
Mainitaampa vielä lähdekin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3403.60