vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Moottorinlämmittimet etc.

Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili

Sen verran kovaksi ovat pakkaset yltyneet etelässäkin, että olen tosissani ruvennut miettimään jonkinlaisia lämmityssysteemejä Fabiaan. Muistaakseni jotkut ovat näitä jo asennuttaneetkin/tilanneet, eli merkit/mallit/hinnat kiinnostavat. Ja tietysti myöskin käyttökokemukset näin Joulun korvilla...


- Litti
Citigo 75 Dynamic


Poissa Temmi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 52
  • Tulossa Ocu III Combi vRS
    • Profiili
Omassani on Defan joku moottorilämmitinsydeemi, ilmeisesti säteilylämppäri. Tänään taisi olla kylmin startti tähän mennessä, - 15, ja tunnin kerkisin pitää roikassa. Starttaus oli varsin traktorimainen, joten kovin tehokkaalta vehkeeltä ei tunnu. Lisäaikaa roikassa vaatisi varmastikin reippaasti näillä keleillä.

Ko. lämmitin sisähaaroineen tuli laitettua myyjäliikkeen toimesta, hintaa kaikkineen 500€ auton tilauksen yhteydessä. Ulkopistoke tuli nätisti rekkarin alle, tumman ritilän kohdalle, joten valkeassa autossa ei visuaalista haittaa syntynyt. Paikka katsottiin myyjäliikkeen kanssa yhdessä, koska en missään nimessä halunnut pistoketta valkeaan puskuriin.

Seuraavaan auton varmastikin harkinnassa webasto/eberi- systeemi, joka nyt jäi tiukan budjetin vuoksi pois. Jälkiasennettuna en tähän autoon tule laittamaan, koska auto päivittynee isompaan/tehokkaampaan oletettavasti parin vuoden sisällä.
Tulossa Corrida Red Octavia III Combi vRS 2.0TSI man.

- ex. vRS Fabia 1.4TSI DSG7 (2010)


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Omassani on Defan joku moottorilämmitinsydeemi, ilmeisesti säteilylämppäri. Tänään taisi olla kylmin startti tähän mennessä, - 15, ja tunnin kerkisin pitää roikassa. Starttaus oli varsin traktorimainen, joten kovin tehokkaalta vehkeeltä ei tunnu. Lisäaikaa roikassa vaatisi varmastikin reippaasti näillä keleillä.

Kuulostaa samalta kuin I Fabiassa. Siihen saatava säteilylämmitin (lohkolämppäriä ei siihen edes saa, liekkö saatavilla uuteenkaan?) on aivan onneton jos keli menee enemmänkin pakkaselle. Enemmänkin juttua löytyy tuolta I Fabia -osiosta.
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Vessu

  • Vieras
Tilasin omaan tulevaan Kombiini myös Defan, katsellaan sillä tämä talvi ja Webastoa sitten ensi talveksi
mikäli tuo Defan teho on onneton.


Poissa ToniT

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 86
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
joo, hieman arveluttaa kanssa tuon uuden ns. moottorilämmitin.
Muistelisin kanssa että tossa vanhassa mallissa on enempikin parjattu tuota tehottomuutta.
Eikös jotkut ollut esennellut säteilylämmittimien lisäksi vielä jotain letkulämppäreitä lisäksi.

Vanhassa räsässä nyt on webasto ja se on ollut ihan hyvä mutta en tuohon uuteen sitä ottanut ... vielä.

Odotellaan muiden jo auton saaneiden kommentteja lisää.



Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
 ;) ;D Kyllä saa olla vähintään 2 tuntia tolpassa, että säteilylämmitin autaa kovalla pakkasella. Nokkassa puskurin alla grillin olen tukkinut melkein kokonaan. Kun ei tunnu öljy lämpiävän ajossa olenkaan normilämpöön (kesäkelillä oli 84-92 astetta). Kun rupes näkymään aika pahasti bensan kulutuksessa kaupunki ajossa! Auto toimii kuin unelma. Mutta on harmi, että esp:tä ei saa kytkettyä pois päältä (ainakaan napilla).


Poissa SaVe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Onkos kukaan kokeillut polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä (Webastoa tai Eberspächeriä) uuden Fabia RS:n kanssa?

Itse annoin lokakuussa Espoon Erikoisvarustelun asentaa Webaston Thermo Top Evo 4:n juuri autoliikkeestä ulos ajettuun Fabia RSääni ja siitä ne ongelmat sitten alkoivatkin. Pari kuukautta taistelin sellaisen ongelman kanssa, että Webasto ei lähtenyt käyntiin ollenkaan tai lähti käyntiin ainoastaan noin minuutiksi jonka jälkeen se sammui. Kun oikein ajan kanssa (jota arkiaamuina ei ole) vekotinta starttaili 3-5 kertaa niin joskus saattoi lähteä tulille. Mitä kovempi pakkanen oli sitä heikommin tämä start-stop-start-stop-start kikkailu auttoi asiaan.

Marraskuun puolivälin jälkeen sitten Evo 4 vaihdettiin Evo 5:n, koska ainut varaosa oli kuulema uusi lämppäri ja 4:t oli loppu maahantuojaa myöden. Tämä vaihto ei kuitenkaan auttanut vaan sama ongelma jatkui. Tosin nyt lämppäri lähti käyntiin joka kerta, mutta kävi pääsääntöisesti sen alle pari minuuttia. Kikkailemalla käyntiin lähdettyään lämmöntuotto oli ala-arvoista - hyvä että lasit sai sulamaan tunnin lämmityksellä pikkupakkasilla. Tämän operaation jälkeen sitten alkoikin vaikuttamaan siltä, että myyjäliikkeen motivaatio asian ratkaisemiseksi oli kadonnut täysin. Ainoa vastaus mitä sain oli "odotamme ratkaisuvaihtoehtoja maahantuojalta - teemme mitä he ohjeistavat". 12.12. mittani oli täysi ja laitoin kuluttajaneuvonnan ohjeistuksen mukaan liikkeelle valituksen virheellisestä tavarasta. Valituksen osoitin sekä Webaston maahantuojalle Kaha Oy:lle, että tuotteen myyjälle Espoon Erikoisvarustelu Oy:lle.

Valituksen jälkeen alkoi taas tapahtumaan ja auto kävi jälleen tutkittavana. Tällä kertaa Webaston vesipumppu vaihdettiin (nyt varaosia siis löytyi). Vesipumpun vaihto poisti käynnistymisongelmat ja sisälläkkin riittää nyt lämpöä, mutta... Nyt kaikki näyttää hyvältä autoon astuttaessa, mutta välittömästi kun auton starttaa lämmöt koneessa romahtaa ja sitä myöden myös puhaltimet alkavat lykkäämään syvemmästäkin aamuhorroksesta herättävää ilmaa sisälle. Pari esimerkkiä asiasta löytyy osoitteesta http://www.youtube.com/user/SaveMobi

Nyt olisikin hyvät neuvot erittäin lämpimästi tervetulleita. Mikä ihme tässä kuviossa voi olla vialla? Parissa aikaisemmassa autossa Webastot ovat pöhisseet täysin ilman ongelmia useita vuosia. Onko autossa (Fabia Combi RS 1.4 TSI) jotain hyvin eksoottista mikä tämän aiheuttaa vai onko asennuksen kanssa tumpeloitu jotain pahemman kerran?

P.S. Ja vielä ikäänkuin kiitoksena kaikesta aiheutuneesta vaivasta ja mielipahasta Kaha vastasi valitukseen vaatimalla KUITTEJA vaadituista (vahingonkorvaus virheestä aiheutuneista taloudellisista kustannuksista) kilometrikorvauksista (+200km ajoa edestakas, kun autoa on neljä kertaa myyjäliikkeessä ihmetelty). Kukin voi tämän toiminnan perusteella vetää omat johtopäätöksensä.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Kuulostaa siltä että lohko ja vedet olsivat edelleen kylmät. Ja silloinhan lämpiäminen kestää, ja jos vielä öljykin on kylmää. (-20). Itsellä defan sisätilämmitin ja öjylämmitin riittävät kun on väh. 2h tolpassa kiinni. Ja päivällä öljylämpiää tolpassa vähän väliä. voi lähteä melke heti rallattaan. Ikinä ei ole olleet ikkunat huurussa(paitsi kun anoppi tuli kyytiin). Maskit kyllä peittäsin vaikka olisi mitä webastoja. Ettei tule kaasuläppä ongelmia! Ja autohan vie kylmänä aika reilusti bensaa. Jopa kylmä diiseli tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta kaupunki rallatukseen.


Vessu

  • Vieras
Ohhoh aikasen nopeasti lämmöt laskee :-\
Omassa dieselissä laskee myös lämmöt nopeasti tuosta alkupisteestä mutta ei suinkaan tuota vauhtia.
Onkohan asennus mennyt sittenkään ihan oikein ?
Puhaltaako tuo siis ikkunat auki ja sisätilan lämpöiseksi ennen starttia?
Startin jälkeen lähdet Webasto päällä liikkeelle ja lämmöt putoaa noin nopeasti vaikka Webasto olisi vielä päällä ?
Eikös Climatronicin puhallus pysy poissa mikäli ilma jota puhalletaan on kylmää,voisiko Climatronicin ohjaus sekoilla (Onko Fabian CAN väylässä jotain eksoottista)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2011, 07:12:19 ip kirjoittanut Vessu »


Poissa SaVe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Lämpöjen lasku on tosiaan tullut huomattua ja koettua edellisissä menopeleissä, mutta nimenomaan tämä lämpöjen totaalinen romahtaminen on ennen näkemätöntä. Ikään kuin lämmin neste kiertäisi jossain pienessä luupissa ennen käynnistystä ja startissa suurin osa täysin kylmänä olevasta nesteestä tulee mukaan kiertoon. 2 min startin jälkeen kone on nolla lämmöissä.

Asennushan tuossa suuresti epäilyttää. Täytyy varmaan käyttää tarkistuksessa jossain toisessa "puolueettomassa" liikkeessä. Sisältä löytyy kyllä lämpöä ja lasit sulaa noilla keleillä noin 30-40min kohdalla. Molemmissa videoissa on Webasto kokoajan päällä ja lämpötila laskee koneessa ihan oikeasti koska kulutuslukemat 300m päässä olevalla motarin rampille kiihdytettäessä on tähtitieteellistä luokkaa. Kuumalla koneella eron kyllä huomaa :)

Climatronic kyllä pudottaa puhallusnopeutta alas - pari tolppaa jää näyttöön. Eli näyttäis toimivan ihan samalla tavalla kuin startatessa ilman esilämmitystä. En ihan heti olisi ongelmaa laittamassa Climatronicin piikkiin, vaikka tiedä tuosta nyt sitten...

Se myös ihmetyttää, että koneessa ei ole tuon enempää lämpöä 60min lämmityksen jälkeen. Edellisessä menopelissä huomattavasti isommalla nestetilavuudella varustetussa diesel moottorissa oli kyllä lämmöt tapissa tuolla lämmittämisellä. Siitä tosiaan saattoi lämmöt laskea 25-50%kin, mutta ei koskaan nolliin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2011, 07:28:49 ip kirjoittanut SaVe »


Vessu

  • Vieras
Voisit tosiaan kokeilla toista asentamoa.
Konalassa on Uudenmaan Autovarustelu joka on aikasen pätevä Webastojen suhteen.
Soitto tuonne ja aikaa varaamaan.
Kahan kanssa kannattaa olla vielä yhtgeydessä ja ilmoitaa tuosta asennuspaikan vaihdosta (mahdolliset takuu kysymykset pysyvät selvinä)


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Voisko tuossa termostaatti aueta heti käynnistyksen jälkeen jostain syystä? Kun Webastohan käsittääkseni lämmittää vain koneessa olevan veden...joten jos termostaatti aukeaa, kylmät vedet syyläristä tulevat kiertoon mukaan? Tai sitten se Webaston vesipumppu ei toimi, vaan lämmittää vaan pientä osaa jäähdytysvedestä(en tiedä onko webastossa joku esto tähän)?


Vessu

  • Vieras
Tai Climan elektroniikka päästää lämppärin kennosta kylmät vedet kiertoon jolloin lämmöt laskee.
Edit
Mikäli Fabiassa on sama bugi lämpömittarin suhteen kuin muissakin VW ajoneuvoissa tuo 45 asteen lämpö onkin todellisuudessa
25 astetta,kone pannaan käymään auton oma vesipumppu kierrättää vettä järjestelmässä jolloin lämmön lasku on mahdollista.
Pitäisi olla VAG-com jolla katsoisi todelliset lämmöt ja vertaisi niitä mittarin näyttämään jolloin tuo selviäisi helposti.
Mikäli Webaston vesipumppu ei toimi tulisi laitteen sammuttaa itsensä mahdollisen ylikuumenemisen vuoksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2011, 08:09:37 ip kirjoittanut Vessu »


eagle1927

  • Vieras
Millaisia hintoja olette joutuneet moottorilämmittimistä pulittamaan? Tänään kyselin täällä Kotkassa että mitä mahtasi maksaa lämmitin kauko-ohjauksella ja akkulaturilla ja sain tarjouksen 2390€ josta 250€ on tuon laturin hinta. Kyseessä siis Eberi 4kW lämmitin + Easystart R+ ja tuo akkulaturi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2012, 03:36:43 ip kirjoittanut eagle1927 »


Poissa Fv-R-S

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 8
    • Profiili
Ne joille eberi / webasto on jo asennettu: Mihin kohtaan asennusliike on sijoittanut sen? "Normaalit" sijoituspaikat moottoritilassa ja lokareiden sisällä on tässä 1.4tsi -versiossa täynnä tavaraa ja eipä tunnu löytävän edes merkkiliike tuolle mitään järkevää paikkaa. Onko näin?