Hei,
aloitan tässä uuden topicin johon päivittelen rehellisesti millaista tuoreen omistajan elämä bensa RS kanssa on. Toivottavasti jollekkin jotain apua. Sanotaan vielä, että en ole / minulla ei ole mitään kytköksiä mainitsemiini huoltamoihin ja vaikka olen autoalalla töissä (japanilainen merkki) niin itse autojen kanssa olen tekemisissä vain oman kiinnostuksen ja mielenkiinnon vuoksi vapaa-ajalla. Ja mitään muuta kuin vaihtaa renkaat en niille osaa tehdä.
157tkm Auto tuli meille
Eli hankin auton vähän aikaa sitten perheen kakkosautoksi (lähinnä itselle työmatka ajoon). Takapenkille piti mahtua pari lastenistuinta ja peräkonttiin mökkikamat joten kohtuu hintaisena vaihtoehtoja oli vähän jos halusi auton olevan vähänkään tehokkaampi. Autoksi valikoitui vm 2006 2.0tfsi vähän alle 160tkm ajettuna. Autossa oli täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria ja öljyt vaihdettu enimmillään 20tkm / n 1v välein ja sen ajattelin olevan plussaa kun lueskeli pitkien (30tkm / 2v) aiheuttamia ongelmia. Tiedossa oli, että jakopää oli alkuperäinen eli sen vaihtoon osasin varautua.
159tkm Jakohihna + muuta huolta
Kyselyjen jälkeen auto täällä Espoossa huoltamoon josta sai sijaisauton ilman korvausta. Näin jälkikäteen selviteltynä hinta oli ok sen vara-auton kanssa. Myöhemmin mainitusta liikkeestä sen olisi saanut noin 200eur halvemmalla, mutta se olisi vaatinut aikaa suhata huoltamon ja työpaikan väliä ja siihen ei ollut mahdollisuutta silloin. Kun hain auton huollosta sanottiin, että moottorista kuuluu sivuääni. Silloin alkoi lievästi sanottuna harmittamaan. No auto ajoon ja selailemaan foorumeita kun paikassa eivät osanneet sanoa mistä johtuu. Alkoi näyttämään että nokka-akseleiden ketju rallattaa. Näin jälkikäteen äänen olisi kuullut jo ostaessa jos olisi osannut kuunnella. No, sitten seuraavaan paikkaan auto kuuntelulle jotka tiesivät mistä kyse ja antoivat arvion korjauksesta 1400eur. Sitten harmitti jo aika paljon enemmän. Taas foorumeiden kimppuun ja kyselyä muihin paikkoihin. Kaikista paikoista ketjun vaihtoon joko a) ei vastausta tai b) ei tehdä, liian vaikea juttu. Auto varulta vähälle ajolle ja lisää foorumeita.
160tkm nokkaketju + ohjelmointi
Sitten löytyi paikka jota kehuttiin (JT Carfix) ja sinne kysely ja hinta-arvio 500eur. Välittömästi huolto kiinni ja
paikalle kun lopulta hinta alle 400eur. Korkeapainekuppi oli tsekattu eikä aihetta vaihtoon. Rallatus oli jälkikäteen kuunneltuna selkeästi havaittavissa jo ostaessa mutta kun ei osannut kuunnella ja tuo moottori on erikoisen kuuloinen kunnossakin. Samalla kysely aiotko jossain vaiheessa ohjelmoida auton. Sanoin rehellisesti kyllä, mutta taisi se budjetti mennä tähän ylim. huoltoon. Yön yli miettiminen ja seuraavana päivänä päätös tehdään se nyt samalla. Kerranhan täällä eletään ja jos sen olisi lykännyt olisi voinut jäädä kokonaan tekemättä. Järkevästi ajateltuna täysin typerä juttu ottaa tuo ohjemointi kun autolla ajellaan 90% rauhallisesti 15km töihin ja takaisin, mutta toiveissa oli saada miellyttävän ripeä ja kohtuu taloudellinen auto jolla on ilo ajella 500km mökille koko perheen voimin. Toivottavasti siitä tuli juuri sellainen.
Ohjelmaksi tuli APR Stage 1 (valmistaja lupaa 252hv/411nm). Tänään auto alle ja ruuhkassa rauhallista ajelua Espooseen. Lähes pintakaasulla ajeltuna täytyy heittää ensifiiliksen perusteella
APR softan suuntaan. Kertaalleen kakkosella vedetty puolikaasu kiihdytys noin 5krpm kieroksille oikein hätkähdytti.
Päivittelen taas jollain aikaa lisää miltä elämä auton ja APR:n kanssa maistuu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 10:52:16 ip kirjoittanut Heikura »
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA