vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Vm 2006 Octavia RS 2.0tfsi kokemuksia

Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Hei,

aloitan tässä uuden topicin johon päivittelen rehellisesti millaista tuoreen omistajan elämä bensa RS kanssa on. Toivottavasti jollekkin jotain apua. Sanotaan vielä, että en ole / minulla ei ole mitään kytköksiä mainitsemiini huoltamoihin ja vaikka olen autoalalla töissä (japanilainen merkki) niin itse autojen kanssa olen tekemisissä vain oman kiinnostuksen ja mielenkiinnon vuoksi vapaa-ajalla. Ja mitään muuta kuin vaihtaa renkaat en niille osaa tehdä.

157tkm Auto tuli meille

Eli hankin auton vähän aikaa sitten perheen kakkosautoksi (lähinnä itselle työmatka ajoon). Takapenkille piti mahtua pari lastenistuinta ja peräkonttiin mökkikamat joten kohtuu hintaisena vaihtoehtoja oli vähän jos halusi auton olevan vähänkään tehokkaampi. Autoksi valikoitui vm 2006 2.0tfsi vähän alle 160tkm ajettuna. Autossa oli täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria ja öljyt vaihdettu enimmillään 20tkm / n 1v välein ja sen ajattelin olevan plussaa kun lueskeli pitkien (30tkm / 2v)  aiheuttamia ongelmia. Tiedossa oli, että jakopää oli alkuperäinen eli sen vaihtoon osasin varautua.

159tkm Jakohihna + muuta huolta

Kyselyjen jälkeen auto täällä Espoossa huoltamoon josta sai sijaisauton ilman korvausta. Näin jälkikäteen selviteltynä hinta oli ok sen vara-auton kanssa. Myöhemmin mainitusta liikkeestä sen olisi saanut noin 200eur halvemmalla, mutta se olisi vaatinut aikaa suhata huoltamon ja työpaikan väliä ja siihen ei ollut mahdollisuutta silloin. Kun hain auton huollosta sanottiin, että moottorista kuuluu sivuääni. Silloin alkoi lievästi sanottuna harmittamaan. No auto ajoon ja selailemaan foorumeita kun paikassa eivät osanneet sanoa mistä johtuu. Alkoi näyttämään että nokka-akseleiden ketju rallattaa. Näin jälkikäteen äänen olisi kuullut jo ostaessa jos olisi osannut kuunnella. No, sitten seuraavaan paikkaan auto kuuntelulle jotka tiesivät mistä kyse ja antoivat arvion korjauksesta 1400eur. Sitten harmitti jo aika paljon enemmän. Taas foorumeiden kimppuun ja kyselyä muihin paikkoihin. Kaikista paikoista ketjun vaihtoon joko a) ei vastausta tai b) ei tehdä, liian vaikea juttu. Auto varulta vähälle ajolle ja lisää foorumeita.

160tkm nokkaketju + ohjelmointi
Sitten löytyi paikka jota kehuttiin (JT Carfix) ja sinne kysely ja hinta-arvio 500eur. Välittömästi huolto kiinni ja :thup: paikalle kun lopulta hinta alle 400eur. Korkeapainekuppi oli tsekattu eikä aihetta vaihtoon. Rallatus oli jälkikäteen kuunneltuna selkeästi havaittavissa jo ostaessa mutta kun ei osannut kuunnella ja tuo moottori on erikoisen kuuloinen kunnossakin. Samalla kysely aiotko jossain vaiheessa ohjelmoida auton. Sanoin rehellisesti kyllä, mutta taisi se budjetti mennä tähän ylim. huoltoon. Yön yli miettiminen ja seuraavana päivänä päätös tehdään se nyt samalla. Kerranhan täällä eletään ja jos sen olisi lykännyt olisi voinut jäädä kokonaan tekemättä. Järkevästi ajateltuna täysin typerä juttu ottaa tuo ohjemointi kun autolla ajellaan 90% rauhallisesti 15km töihin ja takaisin, mutta toiveissa oli saada miellyttävän ripeä ja kohtuu taloudellinen auto jolla on ilo ajella 500km mökille koko perheen voimin. Toivottavasti siitä tuli juuri sellainen.

Ohjelmaksi tuli APR Stage 1 (valmistaja lupaa 252hv/411nm). Tänään auto alle ja ruuhkassa rauhallista ajelua Espooseen. Lähes pintakaasulla ajeltuna täytyy heittää ensifiiliksen perusteella  :thup: APR softan suuntaan. Kertaalleen kakkosella vedetty puolikaasu kiihdytys noin 5krpm kieroksille oikein hätkähdytti.  ;D

Päivittelen taas jollain aikaa lisää miltä elämä auton ja APR:n kanssa maistuu.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2014, 10:52:16 ip kirjoittanut Heikura »
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Kulutus pudonnut pari desiä 12km työmatkalla. Ennen lastutusta seka-ajolla tuo matka noin 7.5l ja alin 7.2. Nyt 7.2 normaali ja alin 6.8.
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa jarasqi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Tuo on kyllä hyvin.. Itellä työmatka noin 10km josta suurinosa maantietä niin ajopa kuinka nätisti tahansa niin aina vie sen 9-10l/100km.
Kamitecin lastu on autossa. Ohi se bensa taitaa ruiskuta ku öljy haisee bensalle AINA. Varmaan kohta leviää koko motti :)


Poissa joqmake

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
  • Skoda Octavia vRS -14 2.0TDI
    • Profiili

Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
No en tiedä onko softan ansiota vai tosi iisin ajotavan... Taitaa softalle olla elinikäinen takuu, mitä sitten tarkoittaakaan. Tehoa tulee kyllä aikaisempaa isommalla viiveellä joten olisiko se syy taloudelliseen menoon kun suurin osa ajosta väännöllä kiihdyttelyä. Matka-ajossa (500km mökille) ei ole vielä kokemuksia. Siitä sitten voi vertailla kun sitä matkaa on tullut ajeltua useammallakin eri autolla. Täytyy sanoa, että jos tuolla ohjelmalla räppää menemään raskaalla jalalla niin varmasti saa päivitellä joitain osia uusiin / vahvempiin. Mutta tässä omassa ajossa tuntuu toimivan just niin kuin halusin.

Kesäkuun kamppis hinta oli 588eur ja normaali 840eur. Mukana vakion kaltainen ohjelma josta tulee kokemuksia talvella. Ajotapa tietenkin vaikuttaa kulutukseen kun itsellä aina alle 8l ja vaimon jälkeen melkein 9l täysin samalla reitillä.
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2426
    • Profiili
Ajotietokoneen kulutuslukemat taitaa vaan alkaa hieman valehdella softatun moottorin kanssa...? VCDS:llä on kai mahdollisuus hieman korjata sitä kulutuslukeman näyttöä, mutta suuriin muutoksiin ei sekään muistaakseni pysty. Tässä ketjussa ei suoranaisesti mainita, miten kulutus on mitattu, mutta oletan että puhutte ajotietokoneen näyttämästä?


Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Joo tietokoneelta. Sitten kun joskus pääsee ajamaan pidempää matkaa niin sitten todellisia tankkauksesta.
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Miksi muuten softaus vääristää ajotietokoneen kulutuslukemia?
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2426
    • Profiili
Miksi muuten softaus vääristää ajotietokoneen kulutuslukemia?

En nyt ihan satavarma ole tuon paikkansapitävyydestä, mutta suurimmat asiat jotka tuohon vaikuttavat on ilmeisesti se, miten päästörajat on alunperin tehtaan toimesta saavutettu, eli onko syöttöjä ollut "epäoptimaalisessa" paikassa hieman ylimääräistä, joka nyt softaamalla sitten on korjattu, jolloin on voinut tulla säästöä kulutuksessa. Samoin en tiedä tuosta bensakoneesta, että mittaako se ajotietokone ruiskutusajasta sitä kulutusta. Käyttäjä Volvotdi varmaan osaa sanoa miten asia todellisuudessa on. Tosin tuo ajotietokone voi näyttää päin honkia jo tehtaaltakin ja sen takia se on mahdollista ns. kalibroida uudelleen VCDS:n tai marmoritiskin testerin kanssa. Internetistä löytyy paljon juttua tästä samasta asiasta. Osa on sitä mieltä että kulutus on tippunut ja osa taas ei ole havainnut mitään muutosta. Kai se on ajotavasta kiinni, miten hyötyy tuosta optimoinnista...


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Kulutus tippuu 0,5-1,0L ainakin meidän ohjelmalla (todettu monesti mittaamalla). Perustuu ihan puhtaasti hyötysuhteen parantamiseen, joka taas pitää sisällään monia asioita, kuten sytytyksen ajoitus, kestot, ahdot, polttoaineen paine, määrä, jne. Jos ajotapa on sama kuin ennen niin aivan 100% varmasti kulutus tippuu tai sitten ohjelmassa tai autossa on jotain pielessä. Monesti näissä softan jälkeen tulee vikakoodeja sytytyskatkoksista ja se vaan tarkoittaa, että sytytyskomponenteilta vaaditaan enemmän ja ne täytyy olla kunnossa. Vakiona jos hiemankin nypyttää niin softan jälkeen mennään kuin kenguru, viat korostuu.

Tuosta en tiedä mistä nuo tfsi:t laskee kulutuslukemat, saattaa olla ilman määrästä kun kerran menee persiilleen softan jälkeen tai voihan se olla syötön ja ilman määrästä.


Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Kulutus laskettu tankkauksen perusteella ja näyttäisi olevan yhtenevä ajotietokoneen kanssa. Pian pääsee testaamaan muutakin kuin pätkäajoa kaupungissa niin näkee millaisilla lukemilla maantiellä pääsee.
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Ja nyt testattu. 573km keskinopeudella 91km/h ja kulutus 6.5l. Reippaammin ajellen auto täynnä noin litran enempi.
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Ja nyt testattu. 573km keskinopeudella 91km/h ja kulutus 6.5l. Reippaammin ajellen auto täynnä noin litran enempi.

Hah, mulla ei ole toivoakaan päästä noin vähällä. Tänään käytiin Hämeenlinnnassa ja kulutus näytti olevan n. 8.5l.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Heikura

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Tuo 6.5 oli kyllä normaalia iisimpää ajelua. Esim motarilla jäin kökkimään rekan taakse muutamaksi kymmeneksi kilometriksi ja kuuntelin radiosta rauhassa jalkapalloa. Onneksi ei ollut vaimo kyydissä niin ei tullut välitöntä palautetta 30kmh alle rajoituksen ajosta. Mennessä tosiaan auto täynnä Espoo-Tampere 8.7l mutta keskinopeus oli tauolla reippaat 120kmh joten jos sulla vaan on raskas kaasujalka  Perille päästessä ka nopeus reippaat 100kmh ja kulutus 7.7. Tosin tossa on perus 17 vanteet ja kun joskus aikoinaan occu 1 1.8 vapari hörppäs painavilla 18 tuuman vanteilla noin litran puolitoista enemmän kuin 16 talvivanteilla niin kait tuohon omasta mielestä kohtuulliseen kulutukseen voi olla joku järkeväkin syy. Renkaat on ainakin mallia kevyesti rullaavat jos kova rengasmelu tarkoittaa sitä.
Octavia RS 2.0tfsi
BMW 525ixA


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Ei mulla ainakaan omasta mielestäni ole hirveän raskas kaasujalka. Paras taitaa olla 6.9L ja silloin kyllä köröteltiin. Hyvin huomaa, että heti kun nopeudet ovat siellä 120km/h hujakoilla niin kulutus nousee reippaasti. Hämeenlinnan reissulla en katsonut keskinopeutta, mutta moottoritiellä vauhtia oli n. 125 km/h ja sen kyllä kulutuksesta huomasi. Jos matkaa tekisi koko ajan 80 rajoituksilla niin silloin varmaan pääsisin suht helposti tuonne 7 litran pintaan. En kuitenkaan niin hirveästi katso tuota kulutusta, kun ei ole päällimmäisenä mielessä. Saisi se enemmänkin syödä jos olisi enemmän potkua. ;D
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line